Välkommen till ÖVNINGSBANKEN

För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.     

Välkommen till Övningsbanken

Nedan kan du söka övningar på årskurs, ämne, samarbetsform, innehåll och tid. Övningsbanken fylls löpande på med nya övningar.

HÖRFÖRSTÅELSE ROLLER

Firefly Gör en hjälte som är en flicka och barn ser funderande ut med massor med hjärtan i olika fär
Syfte med övningen är att öka kunskapen om vilka roller som finns.

Teatern Roller

AdobeStock_630519974
Syfte: att låte elverna känna på de olika rollerna för att öka kunskap.

HERO SAMTALET LÖSNING

Swiperight
Klassen ringer HERO och får belöning för sina kunskaper hur man blir en HERO och använder sina superkrafter.

HITTA LÖSNINGAR

Memory loss
Övningen syftar till att stärka elevernas förmåga att analysera sociala situationer, förstå konsekvenser av olika val och träna på att fatta beslut som främjar respekt och samhörighet.

MITT VAL TA STÄLLNING

Firefly Gör en hjälte som är ett barn ser funderande ut med massor med hjärtan i olika färger i bakg
“Eleverna får genom mittvalskort ta ställning till olika påståenden. De övar på att reflektera över sina egna åsikter utan att påverkas av andra.”

SUPERKRAFTER

Firefly a cool big heart in the sky in the colors orange, blue, red and green 3155
Lära sig begrepp och bli bekant med Heros superkrafter samt vad de innebär.

TRYGG FRÅN START

Skärmavbild 2025-03-25 kl. 18.08.42
En kort film och övning som säkerställer att skolan är förberedd, att all personal vet hur de ska agera och att varje barn vet vart de kan vända sig.

DILEMMA SOCIALA MEDIER

Firefly social medias sad emoji 2626
Reflektera över vilka konsekvenser det kan få att kränka någon på sociala medier.

TÄNKARHATT

Firefly one hat with question mark and great thoughts with hearts in different colors 5579
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.

KUNSKAPSTEST KAPITEL 3

Kunskapstest 3.
Denna övning är utformad för att repetera och säkerställa att eleverna har förstått att det finns olika roller i en kränkning eller mobbnings situation.

HERO SAMTALET ROLLER

Swiperight
Klassen ringer HERO och får belöning för sina kunskaper om de olika rollerna som finns. Klassen samlar fler klistermärken till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.

TEATER TYPER

Firefly flera tjejer och killar som är överens och skakar hand samtidigt 94179 (1)
Genom att sätta sig in i olika roller och iscensätta en teater får eleverna möjlighet att utveckla sin empati och förståelse för hur mobbning kan yttra sig i olika former.

INTRODUKTION MELLANSTADIET

Elementary School Computer Science Class: Smart Girl Uses Digital Tablet Computer, Friendly Teacher Helps Her by Explaining Lesson and Asignment. Children Getting Modern Education
Detta är en introduktion för skolans personal. Det är ett antal viktiga lektioner placerade i den ordningsföljd som ger mest bäst effekt enligt skolorna som ingått i våra testgrupper.

EFTERTEST – MELLANSTADIET

LOGGOR_KLISTERMÄRKEN20240531_verbal kopia
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.

EFTERTEST – HÖGSTADIET

Hero of the Talk är ett utbildningsprogram att motverka mobbning på skolgården
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.

MITT VAL INTRO

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

SUPER ACT INTRO

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.

PORTALEN AVSNITT 4

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
I det fjärde avsnittet pratar vi äntligen om hur man blir en HERO och hur man kan agera i olika situationer. Vi går igenom de utmaningar som kan uppstå när man vill säga ifrån eller hjälpa någon.

PORTALEN AVSNITT 3

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
I det tredje avsnittet av BE THE HERO JUNIOR följer vi Kim, som tar olika roller i en mobbningssituation. Eleverna får en tydlig förståelse för hur dessa roller fungerar och påverkar en situation.

HEROFILM HÖGSTADIET

DSC00642
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.

TEATERN HÖGSTADIET

Är den absolut roligaste övningen. En tävling i teaterform, där alla är vinnare
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.

HEROFILM MELLANSTADIET

DSC00642
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.

VÅRA KLASSREGLER

Firefly flera tjejer och killar som är överens och skakar hand samtidigt 94179 (1)
Tillsammans ska klassen komma fram till klass regler.

PROBLEMLÖSAREN

Bilder_ovningar_27-100
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.

MITT VAL VIDEO

MITTVALCARDS_Rityta 1
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.

TA STÄLLNING

känslokorten-18
Ta ställning i olika frågor. Öva på att i en grupp säga/visa vad man tycker utan att bli påverkad av anda

VEM ÄR VEM?

Bild vem är vem
Att öva på att se skillnad mellan de olika rollerna/superkrafter

HERO-VACCIN

Firefly_3fc0f87b-3198-47a5-9884-deb435203814
Insikt att alla kan påverka och få verktyg att agera, när det händer saker som är fel.

HERO RYGGSÄCK

Firefly_e640926a-f7ef-41e5-be99-38fc7149e981
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning. Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)

HERO MATTAN

HERomattan
Uppmärksamma och uppmuntra elever till att agera som en HERO!

SUPPORT MAP

Herokartan
Synliggöra och sortera vilket och vilka stöd man har i sitt nätverk. Förstå att det är en styrka att be om hjälp.

OPERATION HERO MS

heroms
En bildövning där eleverna lär sig att se de olika mobbningsätten.

OPERATION HERO ROLL

heroroll
En övning där eleverna i grupp, analyserar och ritar på ett uppdrag.

OPERATION MARIO

HERO_MARIO_ONLINE.00_03_15_00.Still001
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom. Skapa diskussion om varför destruktivt beteende fortgår och att få eller ingen agerar och säger ifrån.

DINA SUPERKRAFTER

Mina superkrafter
Eleverna svarar på påståenden gällande agerande. Utifrån sina svar får eleverna reda på vilken superkrafter som är dennes främsta egenskap.

HERO TIPSPROMENAD

tipspromenad
Det är frågor som eleverna har arbetat med i  BE THE HERO´s grundutbildning, som ger en bra repetition.

SUPERKRAFTERNA

superkrafterna
En övning som fungerar ungefär som Kahoot, som går ut på att arbeta med Superkrafterna och visualisera det som sker i klassen.

VAD ÄR JAG?

Vad är jag?
Eleverna ställs inför olika påståenden och får lista ut vilken roll, mobbningssätt eller Superkraft det är. Allt sker i realtid.

ROLLERNA

mobbargubben
En filmövning som handlar om rollerna inom mobbning och vilka detaljer som gör att man får en rollen. Hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som faktiskt kan göra skillnad.

MITT VAL MELLANSTADIET

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

OPERATION INTERACTIVE

6-bilder-13
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.

OPERATION REBECCA

Rebecca ett uppdrag i grupp som ger kunskap
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.

OPERATION ADRIAN

En spännande gruppövning som ger kunskap
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag, som ger ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller.

TEATERN MELLANSTADIET

Portrait of man in goth style clothes and  ruff collar with scull makeup.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.

SUPER ACT

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
Denna interaktiva filmövning fokuserar på de unika superkrafter och egenskaper som alla barn har och kan använda i vardagen. Under filmens gång ställs eleverna inför olika situationer där de tillsammans får diskutera och komma fram till lösningar.