ROLLERNA

En filmövning som handlar om de olika rollerna som finns inom mobbning och vad för detaljer som skapar de olika rollerna.
Syfte med övningen: Syftet med övningen är att lära eleverna om de olika rollerna och hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Är man en Åskådare, Passiv mobbare, Medmobbare eller mobbare? Att alla personer som ser situationen faktiskt kan göra skillnad.
Skärmbild 2023-12-21 162331

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • HERO-korten 1-7

  • Teknik som behövs

    En dator, ipad eller mobil per grupp, Filmprojektor, Internet

  • Tar ca 20 minuter att genomföra

  • Är anpassad för åk 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

  • Övningen görs i grupp om 3-5 personer

  • Övningen handlar om

    Mobbningens roller, Grupptryck, Lösningar

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Dela upp klassen i grupper
2. Dela ut korten och se till att alla grupper har en dator eller IPAD
3. Starta filmen
4. I slutet på filmen får en elev i varje grupp skanna QR-koden där frågorna dyker upp
5. Diskutera igenom de olika rollerna om tid finns över. 

Uppmana alla till en positiv förändring genom att lära sig om hur en HERO är.

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 20 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS i grupp om 3-5 personer

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Mobbningens roller, Grupptryck, Lösningar

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN HERO-korten 1-7

  • Tänk på att du alltid har en viktig del i din omgivning