Nahir Oyal är Södertäljebo sedan barnsben. Han har varit fotbollsproffs i Djurgården, Syrianska och utomlands. Efter sin fotbollskarriär arbetade han som elevcoach i en skola i Södertälje. Det var här allt startade.
Nahir berättar: – När jag jobbade i skolan märkte jag att maktspelet, karaktärerna och elakheterna bland eleverna fortfarande levde kvar sen min skoltid. Jag började undersöka varför det inte fanns en lösning för mobbning och utanförskap. När jag tänker på min barndom så fanns det många situationer och händelser som egentligen var mobbning, som jag då inte förstod. Jag inser att med mitt inflytande som jag hade skulle jag kunnat gjort stor skillnad. I stället valde jag att titta på eller titta bort. Jag har nu insett att jag var en passiv mobbare.
Tänk om jag haft verktyg och kunskap att vara den förebild jag egentligen ville vara. Att ha styrka att påverka min omgivning, att kunna förhindra och se till att barn fick må bra i stället för att vissa barn mådde väldigt dåligt. Med dessa tankar ville jag försöka göra skillnad: att ge barn kunskap som jag själv inte fick när jag var liten. Att få vetskap om vad mobbning var, hur det fungerade och hur man kunde agera vid olika situationer för att förhindra det, hur man kan vara inkluderande, i stället för exkluderande.
I ett möte med Åsa Nilsson på Swedbank i Södertälje fick jag en rekommendation att träffa en person som heter Johan Rolander. Kanske kunde han tillsammans med mig förverkliga min vision. Vid vårt första möte lyssnade Johan på mina tankar. 15 minuter in i mötet säger han: – jag är med dig, vi gör detta tillsammans och vi döper projektet till Hero Of The Talk. Namnet syftar till att skapa unga förebilder som gör skillnad genom att våga prata, agera och vägleda sina vänner att vara goda och inkluderande mot alla.
Johan berättar: – När Nahir och jag träffades, var jag mitt uppe i massor av saker. Men det finns stunder där man bara måste hänge sig och detta var ett sådant tillfälle. När jag förstod Nahir´s tankar att utbilda barn i förebyggande syfte förstod jag direkt att det var rätt väg att gå.
TVĂ… PERSONER KAN GĂ–RA SKILLNAD
Nahir: – Så här i efterhand är det coolt att ett möte mellan två främlingar efter 15 minuter leder till att förändra förutsättningarna för Sveriges barn.
Johan är en kille med stort hjärta, kreativitet, kunskap inom grafisk design och digitala plattformar, varumärkesutveckling och gillar att prova nya grepp. Han är duktig pĂĄ att skapa en idĂ© – förverkliga idĂ©n – och paketera idĂ©n. Med mitt fokus pĂĄ utbildningen och Johans fokus pĂĄ projektets utveckling kunde resan nu börja.
När vi startade HERO var det tänkt att bli ett lokalt ideellt projekt i Södertälje, som var gratis för barnen. Vi blandade sport, aktiviteter och utbildning under skollov, lite som Stadium Sportscamp, men med en tydlig inritning på decimering av mobbning och utanförskap.
Tre månader efter vårt första möte, i juli 2018 genomförde vi vår första HERO CAMP (HC) på Södertälje Fotbollsarena. Under fem dagar hade vi idrott, utbildning och roliga aktiviteter. Förutom att barnen hade fantastiskt kul under HC, lärde vi barnen att bli förebilder, som agerar, hjälper, stöttar, respekterar, inkluderar och vägleder. Som en sann hjälte stoppar man katastrofen innan den inträffar. HC blev en succé och vi insåg att barnen förstod vikten av att vara en “HERO”. Feedbacken från de externa föreläsarna var stor, även från föräldrar till barnen, som berättade att de satt och diskuterade betydelsen av civilkurage under middagen efter dag två. Vi insåg där och då att om vi kan få många barn att vilja bli HERO´s så kan vi förändra samhällen.
3,9 MILJONER FRĂ…N ARVSFONDEN
Hösten 2018 sökte föreningen Södertälje Inter FC stöd från Allmänna Arvsfonden. Den 14 april 2019 fick vi ett avgörande besked: Arvsfonden vill att HERO utvecklas till att bli en viktig aktör för att decimera mobbning och utanförskap i Sverige.
Johan: – Jag som startat, drivit och finansierat företag hade aldrig arbetat med den här typen av samhällsviktiga projekt, där förverkligandet och överlevnaden hänger på att söka bidrag och stöd från organisationer, Stiftelser och näringslivet. Detta är vår största utmaning: att få hjälp för att själva kunna hjälpa.
Fram tills årsskiftet 2021/2022 hade vi utbildat närmare 2 000 barn under våra HERO CAMP´s och i samarbeten med olika idrottsföreningar. Vi förstod att vår metod var rätt och vi fick de besked vi ville ha från barnen.
FRĂ…N LOKALT TILL NATIONELLT
Men hur går man från att arbeta lokalt i Södertälje till att göra skillnad i Sverige?
Till en början gjorde vi precis som många andra organisationer, låste oss i att alltid själva behöva medverka i vår utbildning. Initialt var det verkligen ”old school”-tänk där vi själva var utbildare och föreläsare med projektor och Powerpoint som arbetsredskap. Nu när vi tittar tillbaka inser vi att det var så långt ifrån spridningsvänligt som möjligt.
Vi fokuserar till skillnad från andra helhjärtat på utbildning av eleverna, skolans personal får vi med på köpet när de själva håller i utbildningen.
– Jag och Nahir hade skakat hand på att göra skillnad, men det var först när Covid lamslog Sverige som vi tog det avgörande beslutet: vår utbildning måste bli helt digital och internetbaserad, som med enkelhet kan skötas av skolorna själva.
FRĂ…N UTBILDARE TILL UTVECKLARE
Utmaningen blev att rationalisera bort oss själva, utan att för den sakens skull tappa effekt på lärandet. Krasst kan man säga att vi gick från att vara kreativa utbildare, till att bli kreativa utvecklare, som använder dagens tillgängliga teknik.
PILOTPROJEKT I SĂ–DERTĂ„LJE
I november 2021 inledde vi vårt första pilottest med Rosenborgskolan i Södertälje. Detta var otroligt viktigt då vi för första gången fick prova vår plattform och vårt utbildningsmaterial i skolmiljö. Nahir var på lektionerna och fångade upp brister, som jag åtgärdade i realtid inför nästa klass. Samarbetet med Rosenborgskolan och feedback från elever och skolans personal gav oss kvittot på att vi var helt rätt ute.
100% SVARADE JA
I februari 2022 var det dags för BTH på den första skolan utanför Södertälje, i Östersund. Skolan genomförde BTH precis som vi tänkt, dvs helt utan vår inblandning. Den omedelbara återkopplingen från de som höll i utbildningen var precis det vi hoppades på. Vi fick bekräftat att det fungerade och dessutom slog de rekord på våra kunskapstester om vad barnen lärt sig efter utbildningen.
Den största glädjen var ändå hur eleverna svarade på frågorna i enkäten och framförallt frågan: Kommer du tänka mer på vad du gör och säger till personer runt omkring dig, nu när du vet mycket mer om mobbning? 100% av eleverna svarade: Ja.
Nahir berättar: – Att få dessa resultat och att höra personalens och elevernas feedback på BTH är lite som magi. Jag hör barn som skriker att dem vill bli HERO i korridoren. Kan vi fånga majoriteten av barnen och dem i sin tur förbättra normerna i gruppen, kommer mobbning och utanförskapet ha svårt att tränga sig in.
För att säkerställa att BE THE HERO fungerar med 100 000-tals barn och massor av skolor, har vi gjort ett test av BTH med skolor från Malmö i Söder till Piteå i norr. Vi har haft 80 användare (rektorer, skolsköterskor, kuratorer, lärare, mentorer och elevstödjare) som använder plattformen tillsammans med HERO BOX i skolorna och det har fungerat fantastiskt bra och den statistik som vi och skolorna är verkligen värdefull för framtiden.
EN STOR UTMANING KVAR
Johan avslutar: – Nu har vi en stor utmaning kvar och det är hitta företag och organisationer som vill investera i Sveriges framtid. Intressenter som vill hjälpa oss att att göra BE THE HERO tillgängligt för alla Sveriges barn. Gör vi det så har vi ett nytt samhällsklimat att se fram emot. Vi skall göra allt i vår makt för att en stor spridning med start höstterminen 2022.
Vår modell gör att vi tillsammans med skolorna kan utbilda ett barn för några tiolappar. Med tanke på att ett barn som hamnar snett i livet kan kosta Sverige över 20 miljoner är investeringar som sker förebyggande fantastiska både ekonomiskt men framförallt mänskligt.