1. Innan lektionen börjar, Lägg klistermärkena utsatt, passiv mobbare, medmobbare och mobbare i en låda utan elevernas vetskap. Över dessa klistermärken lägger du även in en frukt, grönsak eller toarulle (lök exempelvis). Detta för att Maximus “Råkat” trycka in fel kod för belöningen.
2. Ni kan börja lektionen med att ställa kontroll frågor för att se om eleverna faktiskt förstått kapitlet om rollerna (alternativt lägga ihop denna övning direkt efter kunskapstestet)
3. Låtsas ringa ett nummer på din telefon (VALFRITT)
4. Starta filmen – det ringer nu till “HERO” som svarar.
3. Svara högt och interagera med filmen som om du deltar i samtalet. Exempelvis kommer HERO fråga vart ni ringer ifrån och då svarar du: “Hej, vi ringer från (er skolas namn) i (kommunens namn) och vår klass heter 3B”.
4. Efter filmen tar du fram lådan där belöningarna finns. Börja med att skratta åt att Maximus råkat skicka något extra i lådan. Ta sedan fram klistermärkena.
5. Klistra upp rätt klistermärke utifrån samtalets innehåll.
Använd affischen för att repetera och påminna. Om ett klistermärke skulle gå sönder, finns det att skriva ut i pappersform.