Skriv ut: SÅ GÖR VI – Klassregler
Samtala och reflektera
Diskutera tillsammans vad ni har lärt er i den första delen. Hur vill klassen agera om någon ser, hör eller upplever en kränkning? Använd exempel från våra filmer eller övningar för att repetera och samtala kring.
Arbeta med olika metoder
EPA (Enskilt – Par – Alla)
Fyra hörn (Material för utskrift finns)
Helklassdiskussion
Välj det arbetssätt som passar klassen bäst.
Skapa gemensamma klassregler
Formulera tillsammans de viktigaste reglerna för er klass och motivera varför de är viktiga.
Kontrakt och ansvar
Eleverna signerar reglerna som ett kontrakt och förbinder sig att göra sitt bästa för att följa dem.
Sätt upp reglerna på en synlig plats i klassrummet.
Dela reglerna med vårdnadshavarna via en länk.
Uppföljning och utvärdering
Bestäm en tid för utvärdering, ca två veckor senare. Diskutera:
Hur har det gått?
Har något varit svårt?
Behöver vi justera reglerna? (Mall för uppdatering finns att skriva ut.)
Det är viktigt att eleverna känner sig engagerade och delaktiga samt att reglerna hålls levande i klassrummet.