SÅ GÖR VI (KLASSREGLER)

Tillsammans ska klassen komma fram till klass regler.
Syfte med övningen: Att få eleverna engagerade att påverka klassens klimat
känslokorten-21

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • utskriftsmaterial

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

Skriv ut “SÅ GÖR VI “(klassregler)
Samtala om det ni har lärt er i den första delen och kom fram till hur klassen vill agera om de tex ser, hör, upplever en kränkning.
Använd exempel i våra filmer eller övningar för att repetera och samtala kring.
Arbeta med EPA (enskilt, par , alla)
Fyra hörns övning ( fyra hörn underlag finna att skriva ut)
Helklass.
välj det sätt som passar klassen bäst.
Fyll i de regler ni gemensamt kommer fram till är de viktigaste för er klass och varför.
Eleverna får signera kontraktet och de innebär att de skriver under på att de kommer göra sitt bästa för att följa dessa regler.
Sätt upp på en plats som är väl synligt för eleverna.
Länka så att vårdnadshavarna kan ta del av dessa regler.
Bestäm en tid då ni utvärderar efter (ca 2 veckor )
Hur har det gått?
Har det varit svårt?
Behöver vi uppdatera (finns mall att skriva ut)
Viktigt att eleverna känner sig engagerade och delaktiga samt hålla materialet levande.

SÅ GÖR VI (KLASSREGLER)

Tillsammans ska klassen komma fram till klass regler.
Syfte med övningen: Att få eleverna engagerade att påverka klassens klimat
känslokorten-21

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • utskriftsmaterial

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

Skriv ut “SÅ GÖR VI “(klassregler)
Samtala om det ni har lärt er i den första delen och kom fram till hur klassen vill agera om de tex ser, hör, upplever en kränkning.
Använd exempel i våra filmer eller övningar för att repetera och samtala kring.
Arbeta med EPA (enskilt, par , alla)
Fyra hörns övning ( fyra hörn underlag finna att skriva ut)
Helklass.
välj det sätt som passar klassen bäst.
Fyll i de regler ni gemensamt kommer fram till är de viktigaste för er klass och varför.
Eleverna får signera kontraktet och de innebär att de skriver under på att de kommer göra sitt bästa för att följa dessa regler.
Sätt upp på en plats som är väl synligt för eleverna.
Länka så att vårdnadshavarna kan ta del av dessa regler.
Bestäm en tid då ni utvärderar efter (ca 2 veckor )
Hur har det gått?
Har det varit svårt?
Behöver vi uppdatera (finns mall att skriva ut)
Viktigt att eleverna känner sig engagerade och delaktiga samt hålla materialet levande.

  • TAR CA 20 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS med hela klassen

  • Handlar om om Vänskap, Empati, Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller

  • utskriftsmaterial FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Lyssna på läraren