VEM ÄR VEM?

Att öva på att se skillnad mellan de olika rollerna/superkrafter
Syfte med övningen: Lära sig olika begrepp, samt roller och dess innebörd.
Skärmklipp14

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • Alla HERO-kort

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Dela in eleverna 4 st i varje grupp

2. Gruppen blir tilldelad en varsin superkraft/roll

3. De övriga grupperna ska nu med hjälp av JA/NEJ frågor lista ut vem som har vilken superkraft/roll
Tex: vågar du säga till om du ser någon som far illa?
Brukar du se när någon är utanför eller ledsen?
Tycker du att det är viktigt att lyssna på alla?

4. Rollspel/teater kan läggas till.

5. Samtala och repetera vad superkraften/rollen innebär.

VEM ÄR VEM?

Att öva på att se skillnad mellan de olika rollerna/superkrafter
Syfte med övningen: Lära sig olika begrepp, samt roller och dess innebörd.
Skärmklipp14

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • Alla HERO-kort

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Dela in eleverna 4 st i varje grupp

2. Gruppen blir tilldelad en varsin superkraft/roll

3. De övriga grupperna ska nu med hjälp av JA/NEJ frågor lista ut vem som har vilken superkraft/roll
Tex: vågar du säga till om du ser någon som far illa?
Brukar du se när någon är utanför eller ledsen?
Tycker du att det är viktigt att lyssna på alla?

4. Rollspel/teater kan läggas till.

5. Samtala och repetera vad superkraften/rollen innebär.

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS i grupp om 3-5 personer

  • Handlar om om Mobbning, Nätmobbning, Roller

  • Alla HERO-kort FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Eleverna har en tydligare bild av olika roller/superkrafter och vad det innebär.