OPERATION INTERACTIVE

Detta är ett interaktivt filmuppdrag, där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har i en händelse.
Syfte med övningen: Syftet är att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.
En rolig interaktiv diskussionsövning i högt tempo som sker i grupp

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • HERO-korten 1-11

  • Teknik som behövs

    Filmprojektor, Internet

  • Tar ca 15 minuter att genomföra

  • Är anpassad för åk 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

  • Övningen görs i grupp om 3-5 personer, med hela klassen

  • Övningen handlar om

    Mobbningens roller, Mobbningens olika typer

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Innan lektionen har du delat in dem i olika grupper
2. Du ser till att varje grupp har en uppsättning med rätt kort
3. Starta filmen. I filmen finns instruktionerna.
4. Filmen pausar av sig själv och frågeställningarna kommer upp på skärmen, här kan du läsa frågan och fråga om varför de svarat som de gjort

Det är viktigt att lyfta fram att en liten handling, som ett skratt eller ett leende vid fel tillfälle kan bli fel

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 15 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS i grupp om 3-5 personer, med hela klassen

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Mobbningens roller, Mobbningens olika typer

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN HERO-korten 1-11

  • Efter filmen pratar ni om skillnaden, åskådare, passiv mobbare och medmobbare