1. Skriv ut våra färdiga påståenden
2. Eleverna får dessa upplästa och ska ta ställning med hjälp av mitt valkorten
3. När de håller upp sitt svar/åsikt ska de blunda/titta ner i bänken för att öva på att inte se hur andra svarar.
4. Gör en snabb reflektion (tex: nästan alla tyckte det var fel att knuffas osv )
Detta skapar bekräftelse och gemenskap
5. Denna övning kan utföras ofta, göra den olika lång osv.
6. Målet är att eleverna ska bli så bekväma att efter en tid kunna ta ställning utan att blunda först.
Självklart kan egna påståenden användas om det finns behov av ett visst ämne/ problematik osv.
1. Skriv ut våra färdiga påståenden
2. Eleverna får dessa upplästa och ska ta ställning med hjälp av mitt valkorten
3. När de håller upp sitt svar/åsikt ska de blunda/titta ner i bänken för att öva på att inte se hur andra svarar.
4. Gör en snabb reflektion (tex: nästan alla tyckte det var fel att knuffas osv )
Detta skapar bekräftelse och gemenskap
5. Denna övning kan utföras ofta, göra den olika lång osv.
6. Målet är att eleverna ska bli så bekväma att efter en tid kunna ta ställning utan att blunda först.
Självklart kan egna påståenden användas om det finns behov av ett visst ämne/ problematik osv.