OPERATION ADRIAN

En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag.
Syfte med övningen: Ge ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller, samt inse att skillnaden mellan att vara en medmobbare, passiv mobbare eller åskådare är väldigt liten.
MAIN ADRIAN.00_03_09_15.Still012

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • HERO-korten 1-11

  • Teknik som behövs

    En dator, ipad eller mobil per grupp, Filmprojektor, Internet

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Grupperna skall redan vara klara, för att spara tid. Tänk på att inte skapa grupper som kan skapa konflikter.
2. Varje grupp skall ha en läsplatta, där de kommer svara på uppdragets frågor
3. Varje grupp behöver en uppsättning av HERO-korten 1-11
4. Starta Operation Hero Adrian-filmen i full skärm.
5. Filmövningen ca 3 minuter, men filmen rullar på i slowmotion i bakgrunden med en timer, så eleverna kan granska vad som hände igen, samtidigt som de har koll på tiden.

Om du vill kan man ge nån form av belöning eller ära till den gruppen som hade bäst resultat.

Har ni tid över är det bra att knyta ihop säcken. Ställ några frågor om filmen till hela klassen:
1. Varför tror ni att Adrian inte vågade säga ifrån?
2. Vad kan man göra i Adrians situation?
3. Är det svårt att säga ifrån till sina vänner?
4. Hur kan man säga ifrån utan att bli sura på varandra?

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS i grupp om 3-5 personer

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Mobbningens olika roller, Mobbningens olika typer, Konsekvenser, Utanförskap

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN HERO-korten 1-11

  • Efter övningen kommer ni prata om vad Adrian kunde ha gjort