Liknar 4 HÖRN men skillnaden här är att alla elever sitter med ett kort som innehåller fyra olika färger och nedräkning sker innan alla visar sina val samtidigt. Detta för att eleverna inte skall påverkas av vad gruppen väljer.
1. Eleverna skall sitta på sin plats. Alla skall kunna se skärmen och du som lärare skall kunna se alla elevers val av färg.
2. Dela ut ett MITT VAL-kort till samtliga elever.
3. Klicka på första påståendet.
4. Läs upp påståendet och de olika valen, räkna sedan ner från fem. På noll skall alla elever visa sitt färgval i pannan.
5. Efter varje påstående skall du som lärare välja ut elever som valt olika färger och ställa frågan. Varför valde du det alternativet och sen diskutera om påståendet.
6. Klicka på pilen till höger om påståendet för att komma till nästa påstående.
Här är det viktigt att de som svarar avvikande att de ges möjlighet att förklara sina ståndpunkter.
Liknar 4 HÖRN men skillnaden här är att alla elever sitter med ett kort som innehåller fyra olika färger och nedräkning sker innan alla visar sina val samtidigt. Detta för att eleverna inte skall påverkas av vad gruppen väljer.
1. Eleverna skall sitta på sin plats. Alla skall kunna se skärmen och du som lärare skall kunna se alla elevers val av färg.
2. Dela ut ett MITT VAL-kort till samtliga elever.
3. Klicka på första påståendet.
4. Läs upp påståendet och de olika valen, räkna sedan ner från fem. På noll skall alla elever visa sitt färgval i pannan.
5. Efter varje påstående skall du som lärare välja ut elever som valt olika färger och ställa frågan. Varför valde du det alternativet och sen diskutera om påståendet.
6. Klicka på pilen till höger om påståendet för att komma till nästa påstående.
Här är det viktigt att de som svarar avvikande att de ges möjlighet att förklara sina ståndpunkter.