BE THE HERO involverar eleverna i skolans förebyggande arbete mot utanförskap och mobbning, på ett nytänkande sätt. Skolan får ett färdigt och självinstruerande material som är enkelt att utföra tillsammans med eleverna. Via QR-koder, modern teknik, spännande filmer och en spelkänsla, genomför klassen varierande uppdrag & övningar. Med nya kunskaper & insikter förändras elevernas beteenden snabbt, som bidrar till en finare gemenskap, trivsel och skolmiljö.
- Anmäl er på via formuläret.
- Finns sponsor skickas ert BE THE HERO skolpaket direkt, annars får ni detta när vi får in sponsorer
- När BE THE HERO skolpaket anländer, skapar man ett konto på hemsidan (tar ca 1 minut)
- Skolan planerar in 5-heltimmar under 2-3 veckor
- Inför varje lektion läser den som leder lektionen “Lärarinstruktionerna” som finns tillgängliga när du skapat ett konto
- Med HERO BOX är det bara starta BTH i hur man förebygger mobbning och utanförskap
Startsträckan är extremt kort, då hela utbildningen är byggd så att instruktionerna sker i filmerna eller i uppdragen själva. De lektioner som behöver större insatser av utbildarna beskrivs tydligt i lärarinstruktionerna.
VAD BEHÖVER VÅR SKOLA FÖR ATT STARTA BE THE HERO?
- BE THE HERO-skolpaket (licens utbildningsplattform och 3 st HERO BOX)
- Personal på skolan som skall guida eleverna genom utbildningen
- Ett klassrum som har projektor och högtalare
- Eleverna behöver ha antingen: Ipads, Chrombooks, mobiltelefoner eller liknande
- Vad mobbning egentligen är
- Mobbningens olika roller
- Typerna av mobbning
- Hur man känner igen mobbning
- Konsekvenserna av mobbning
- Förståelse om sin egen medverkan och påverkan
- Lösningar på hur man förhindrar att mobbning sker
- Kunskap om barnens egna goda superkrafter=egenskaper
VAD BTH GER FÖR DIREKTA EFFEKTER
- Synliggörande av mobbning som sker, som nu kan bearbetas
- Minskad mobbning, kränkningar, bråk och konflikter
- Ett gemensamt språk som gör att alla elever och lärare kan prata och förstå varandra
- Eleverna förstår sin egen och andras roll i olika situationer
- Flera blir HERO´s och står upp för de som behöver stöd
- Bättre sammanhållning i klassen tack vare en snällare miljö
- En finare dialog mellan elever och lärare
- Skolan får statistik om elevernas egna erfarenheter av mobbning, samt vetskap hur de är villiga att förändra sina beteenden. Detta blir ett viktigt verktyg för framtiden
VEM BÖR HÅLLA I UTBILDNINGEN?
Skolorna som arbetar med BTH anser att kurator/skolsköterska/elevcoach skall vara de som leder arbetet på skolan. De skall arbeta i team tillsammans med klasslärare/mentor för varje enskild klass. Detta för att man måste vara varsam när man delar in eleverna i grupper inför deras gruppövningarna. Detta kanske inte låter komplicerat, men när eleverna skall arbeta med ”utmanande” frågeställningar är gruppens sammansättning a och o. Vi ger nedan två exempel:
- En grupp som innehåller en mobbare och dess offer skapar en svår arbetsmiljö för grupparbetet
- Elever som är ensamma får här en möjlighet att komma in i gemenskapen om gruppens sammansättning är genomtänkt
Kurator/skolsköterskan/elevcoach roll är viktig. Dels för att tydliggöra vilka personer som eleverna skall prata gällande dessa frågor. Men också vara ett stöd till lärare/mentor och eleverna under själva utbildningen. Att BE THE HERO fungerar så väl är att det skapas starka känslor hos elever och personal.
Generellt har de skolor där arbetet har letts av kurator/skolsköterska/elevcoach, fått en jämnare kvalité. En annan fördel är också att de som leder arbete, kan proceduren för utbildningen och således behöver lärarna inte förbereda sig inför varje lektion.