WALK IN MY SHOES

Reflektera och respektera varandras olikheter
Syfte med övningen: Se andras och sitt eget perspektiv. Reflektera: Vem vill jag vara. Vad vill jag lämna för avtryck.
fblogga-13

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • Färdig mall att skriva ut

  • Teknik som behövs

    Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Varje elev får ett papper med en färdig mall på en sko och skoavtryck.

2. Samtala om att alla människor är olika och man vet aldrig vad någon annan går i genom fören du “gått i dennes skor”.

3. Eleverna får nu designa sin sko och rita/skriva på skon om saker som skulle vara bra för andra att känna till (tex jag är rädd för hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera språk, jag har två mammor, jag har blivit mobbad, min pappa är död, min mamma är sjuk, jag spelar tvärflöjt osv)

4. I skoavtrycken ska de skriva vad för typ av avtryck man vill lämna.( tex jag respekterar anda, jag får andra att le, jag älskar glass osv)

5. Sätt upp bilderna och titta tillsammans , kanske lär man sig nya saker om flera i klassen som ökar förståelse för varandra.

Viktigt att varje elev själv får bestämma hur personliga saker man vill dela med sig av .

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS individuellt, med hela klassen

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Respekt, Empati, Självkänsla, Gemenskap, Perspektiv

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN Färdig mall att skriva ut

  • Eleverna får en större förståelse för varandra och perspektivet att alla har sin historia.