1. Varje elev fรฅr ett papper med en fรคrdig mall pรฅ en sko och skoavtryck.
2. Samtala om att alla mรคnniskor รคr olika och man vet aldrig vad nรฅgon annan gรฅr i genom fรถrens du “gรฅtt i dennes skor”.
3. Eleverna fรฅr nu designa sin sko och rita/skriva pรฅ skon om saker som skulle vara bra fรถr andra att kรคnna till (tex jag รคr rรคdd fรถr hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera sprรฅk, jag har tvรฅ mammor, jag har blivit mobbad, min pappa รคr dรถd, min mamma รคr sjuk, jag spelar tvรคrflรถjt osv)
4. I skoavtrycken ska de skriva vad fรถr typ av avtryck man vill lรคmna.( tex jag รคr respektfull, jag fรฅr andra att le osv)
5. Sรคtt upp bilderna och titta tillsammans, kanske lรคr man sig nya saker om flera i klassen som รถkar fรถrstรฅelse fรถr varandra.
Viktigt att varje elev sjรคlv fรฅr bestรคmma hur personliga saker man vill dela med sig av.
1. Varje elev fรฅr ett papper med en fรคrdig mall pรฅ en sko och skoavtryck.
2. Samtala om att alla mรคnniskor รคr olika och man vet aldrig vad nรฅgon annan gรฅr i genom fรถrens du “gรฅtt i dennes skor”.
3. Eleverna fรฅr nu designa sin sko och rita/skriva pรฅ skon om saker som skulle vara bra fรถr andra att kรคnna till (tex jag รคr rรคdd fรถr hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera sprรฅk, jag har tvรฅ mammor, jag har blivit mobbad, min pappa รคr dรถd, min mamma รคr sjuk, jag spelar tvรคrflรถjt osv)
4. I skoavtrycken ska de skriva vad fรถr typ av avtryck man vill lรคmna.( tex jag รคr respektfull, jag fรฅr andra att le osv)
5. Sรคtt upp bilderna och titta tillsammans, kanske lรคr man sig nya saker om flera i klassen som รถkar fรถrstรฅelse fรถr varandra.
Viktigt att varje elev sjรคlv fรฅr bestรคmma hur personliga saker man vill dela med sig av.