WALK IN MY SHOES

Reflektera och respektera varandras olikheter
Syfte med รถvningen: Se andras och sitt eget perspektiv. Reflektera: Vem vill jag vara. Vad vill jag lรคmna fรถr avtryck.
Close-up of a person's legs in running shoes walking on a wet road lit by street lights during the evening, creating a reflective effect on the pavement.

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • Fรคrdig mall att skriva ut

  • Ingen teknik behรถvs

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

1. Varje elev fรฅr ett papper med en fรคrdig mall pรฅ en sko och skoavtryck.

2. Samtala om att alla mรคnniskor รคr olika och man vet aldrig vad nรฅgon annan gรฅr i genom fรถrens du “gรฅtt i dennes skor”.

3. Eleverna fรฅr nu designa sin sko och rita/skriva pรฅ skon om saker som skulle vara bra fรถr andra att kรคnna till (tex jag รคr rรคdd fรถr hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera sprรฅk, jag har tvรฅ mammor, jag har blivit mobbad, min pappa รคr dรถd, min mamma รคr sjuk, jag spelar tvรคrflรถjt osv)

4. I skoavtrycken ska de skriva vad fรถr typ av avtryck man vill lรคmna.( tex jag รคr respektfull, jag fรฅr andra att le osv)

5. Sรคtt upp bilderna och titta tillsammans, kanske lรคr man sig nya saker om flera i klassen som รถkar fรถrstรฅelse fรถr varandra.

Viktigt att varje elev sjรคlv fรฅr bestรคmma hur personliga saker man vill dela med sig av.

WALK IN MY SHOES

Reflektera och respektera varandras olikheter
Syfte med รถvningen: Se andras och sitt eget perspektiv. Reflektera: Vem vill jag vara. Vad vill jag lรคmna fรถr avtryck.
Close-up of a person's legs in running shoes walking on a wet road lit by street lights during the evening, creating a reflective effect on the pavement.

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • Fรคrdig mall att skriva ut

  • Ingen teknik behรถvs

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

1. Varje elev fรฅr ett papper med en fรคrdig mall pรฅ en sko och skoavtryck.

2. Samtala om att alla mรคnniskor รคr olika och man vet aldrig vad nรฅgon annan gรฅr i genom fรถrens du “gรฅtt i dennes skor”.

3. Eleverna fรฅr nu designa sin sko och rita/skriva pรฅ skon om saker som skulle vara bra fรถr andra att kรคnna till (tex jag รคr rรคdd fรถr hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera sprรฅk, jag har tvรฅ mammor, jag har blivit mobbad, min pappa รคr dรถd, min mamma รคr sjuk, jag spelar tvรคrflรถjt osv)

4. I skoavtrycken ska de skriva vad fรถr typ av avtryck man vill lรคmna.( tex jag รคr respektfull, jag fรฅr andra att le osv)

5. Sรคtt upp bilderna och titta tillsammans, kanske lรคr man sig nya saker om flera i klassen som รถkar fรถrstรฅelse fรถr varandra.

Viktigt att varje elev sjรคlv fรฅr bestรคmma hur personliga saker man vill dela med sig av.

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFร–RA

  • Gร–RS individuellt, med hela klassen

  • Handlar om om Vรคnskap, Empati

  • Fรคrdig mall att skriva ut Fร–R ATT Gร–RA ร–VNINGEN

  • Eleverna fรฅr en stรถrre fรถrstรฅelse fรถr varandra och perspektivet att alla har sin historia.