Steg-för-steg:
Introduktion:
Ge eleverna uppdraget att skriva en text, ett tal eller en dikt med rubriken “Vet du hur det känns?”. Syftet är att uttrycka känslor och upplevelser som berör dem eller som de kanske inte pratat om tidigare.
Val av ämne:
Låt eleverna välja ett ämne som engagerar dem personligen eller som de känner starkt för. Här är några förslag på teman, men de kan anpassas efter klassens behov:
Vet du hur det känns att gå till skolan med en klump i magen?
Vet du hur det känns att inte passa in?
Vet du hur det känns att ha blivit mobbad?
Vet du hur det känns att ha förlorat en förälder?
Vet du hur det känns att hata sin kropp?
Andra ämnen som speglar deras upplevelser och känslor.
Skrivprocessen:
Ge eleverna tid att reflektera och skriva. Uppmuntra dem att vara ärliga och öppna, och att använda sina egna ord och erfarenheter för att göra sina texter så personliga och uttrycksfulla som möjligt.
För elever som har svårt att hitta ett ämne kan du föreslå att de reflekterar över en situation där de känt starka känslor eller varit i en svår situation.
Framförande och diskussion:
Eleverna får möjlighet att läsa upp eller framföra sina texter, tal eller dikter inför klassen (frivilligt).
Efter varje framförande, samtala med klassen om hur de som lyssnade kände sig.
Vilka känslor väckte texterna hos dem?
Fick de några nya perspektiv på hur andra kan ha det eller känna sig?
Hur påverkar det dem att höra andras upplevelser?
Reflektion och avslutning:
Avsluta med en gemensam reflektion där ni diskuterar vad eleverna tar med sig från övningen.
Har de lärt sig något nytt om sig själva eller om andra?
Hur kan vi använda dessa insikter för att skapa en mer förstående och stödjande miljö i klassen?
Finns färdiga förslag på ämnen.
Här måste eleverna själva bestämma hur personligt det blir.
För de som tycket det är jobbigt att stå framför publik kan man även skriva och någon annan läser upp.
Steg-för-steg:
Introduktion:
Ge eleverna uppdraget att skriva en text, ett tal eller en dikt med rubriken “Vet du hur det känns?”. Syftet är att uttrycka känslor och upplevelser som berör dem eller som de kanske inte pratat om tidigare.
Val av ämne:
Låt eleverna välja ett ämne som engagerar dem personligen eller som de känner starkt för. Här är några förslag på teman, men de kan anpassas efter klassens behov:
Vet du hur det känns att gå till skolan med en klump i magen?
Vet du hur det känns att inte passa in?
Vet du hur det känns att ha blivit mobbad?
Vet du hur det känns att ha förlorat en förälder?
Vet du hur det känns att hata sin kropp?
Andra ämnen som speglar deras upplevelser och känslor.
Skrivprocessen:
Ge eleverna tid att reflektera och skriva. Uppmuntra dem att vara ärliga och öppna, och att använda sina egna ord och erfarenheter för att göra sina texter så personliga och uttrycksfulla som möjligt.
För elever som har svårt att hitta ett ämne kan du föreslå att de reflekterar över en situation där de känt starka känslor eller varit i en svår situation.
Framförande och diskussion:
Eleverna får möjlighet att läsa upp eller framföra sina texter, tal eller dikter inför klassen (frivilligt).
Efter varje framförande, samtala med klassen om hur de som lyssnade kände sig.
Vilka känslor väckte texterna hos dem?
Fick de några nya perspektiv på hur andra kan ha det eller känna sig?
Hur påverkar det dem att höra andras upplevelser?
Reflektion och avslutning:
Avsluta med en gemensam reflektion där ni diskuterar vad eleverna tar med sig från övningen.
Har de lärt sig något nytt om sig själva eller om andra?
Hur kan vi använda dessa insikter för att skapa en mer förstående och stödjande miljö i klassen?
Finns färdiga förslag på ämnen.
Här måste eleverna själva bestämma hur personligt det blir.
För de som tycket det är jobbigt att stå framför publik kan man även skriva och någon annan läser upp.