VATTNA DIN BLOMMA

Öva på att se och förstå sina behov
Syfte med övningen: Förstå sina behov och hur man själv kan påverka sitt välbefinnande
fblogga-13

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • penna, papper

  • Teknik som behövs

    Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Varje elev får utskriva papper
Ett vitt
En mall på en vattenkanna
En bild på en blommande blomma och en på en vissen.

2. Samtala kring hur en blomma i fel miljö vissnar och man kan då inte ändra på blomman utan ändra miljön för att den ska må bra.(vattna, byta jord ge näring osv)
Visa bilden på blommande/vissen.

3. Nu får eleverna ett vitt papper där de illustrera sig som en blomma.
En mall på en vattenkanna som de ska fylla med näring ord/rita.
Vad behöver du i ditt liv för att må bra och växa?
(mat ,sömn, familj, kärlek, lek, godis, skratt, tillhörighet, bli sedd, respekterad, tid för mig själv osv)

4. Sätt upp blommorna och kannorna.
Här kan eleverna bli påminda om vad de behöver samt få ideer om hur de även kan hjälpa andra blommor med näring.

3.

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS individuellt, med hela klassen

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Empati, Lösningar, Självkänsla, Självinsikt

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN penna, papper

  • Mer självkännedom om hur man kan påverka sitt välbefinnande , sätta ord på vad just jag behöver för att må bra.