Blomman

Öva på att se och förstå sina och andras behov.
Syfte med övningen: Att hjälpa eleverna förstå vikten av en god miljö för att växa och må bra, både för sig själva och andra.
Experience the magic of nightblooming flowers as they come alive in a luminous explosion of color.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • penna, papper

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

Material:
Vitt papper (ett per elev)
Mall på en vattenkanna (ett per elev)
Bild på en blommande blomma
Bild på en vissen blomma

Steg-för-steg:
Varje elev får ett vitt papper, en mall på en vattenkanna, samt bilder på en blommande blomma och en vissen blomma.

Ha en inledande diskussion med eleverna kring hur blommor påverkas av sin miljö. Förklara att en blomma som befinner sig i en dålig miljö (t.ex. utan vatten eller näring) kommer att vissna, medan en blomma i en bra miljö kan blomstra. Poängtera att man inte kan förändra blomman själv, utan att det är miljön runt omkring som måste förändras för att blomman ska må bra. Diskutera exempel som vattning, byta jord, eller ge näring.

Elevernas uppgift:
Varje elev får ett nytt vitt papper där de ska rita sig själva som en blomma.
De får även en mall på en vattenkanna som de ska fylla med “näring” – ord eller bilder som representerar vad de behöver för att må bra och växa.
Förslag på frågor att ställa: Vad behöver du i ditt liv för att må bra och växa? (Exempel: mat, sömn, familj, kärlek, lek, skratt, tillhörighet, bli sedd, respekterad, tid för dig själv, osv.)

Sammanfattning och reflektion:
När eleverna är klara, sätt upp deras teckningar av blommor och kannor på väggen.
Diskutera tillsammans vad ni ser på väggen. Reflektera kring de olika behoven som eleverna har illustrerat och hur vi alla kan hjälpas åt för att ge varandra “näring” och skapa en bra miljö för alla.
Eleverna kan även bli påminda om vad de själva behöver för att må bra och kanske få nya idéer kring hur de kan stödja andra.

Blomman

Öva på att se och förstå sina och andras behov.
Syfte med övningen: Att hjälpa eleverna förstå vikten av en god miljö för att växa och må bra, både för sig själva och andra.
Experience the magic of nightblooming flowers as they come alive in a luminous explosion of color.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • penna, papper

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

Material:
Vitt papper (ett per elev)
Mall på en vattenkanna (ett per elev)
Bild på en blommande blomma
Bild på en vissen blomma

Steg-för-steg:
Varje elev får ett vitt papper, en mall på en vattenkanna, samt bilder på en blommande blomma och en vissen blomma.

Ha en inledande diskussion med eleverna kring hur blommor påverkas av sin miljö. Förklara att en blomma som befinner sig i en dålig miljö (t.ex. utan vatten eller näring) kommer att vissna, medan en blomma i en bra miljö kan blomstra. Poängtera att man inte kan förändra blomman själv, utan att det är miljön runt omkring som måste förändras för att blomman ska må bra. Diskutera exempel som vattning, byta jord, eller ge näring.

Elevernas uppgift:
Varje elev får ett nytt vitt papper där de ska rita sig själva som en blomma.
De får även en mall på en vattenkanna som de ska fylla med “näring” – ord eller bilder som representerar vad de behöver för att må bra och växa.
Förslag på frågor att ställa: Vad behöver du i ditt liv för att må bra och växa? (Exempel: mat, sömn, familj, kärlek, lek, skratt, tillhörighet, bli sedd, respekterad, tid för dig själv, osv.)

Sammanfattning och reflektion:
När eleverna är klara, sätt upp deras teckningar av blommor och kannor på väggen.
Diskutera tillsammans vad ni ser på väggen. Reflektera kring de olika behoven som eleverna har illustrerat och hur vi alla kan hjälpas åt för att ge varandra “näring” och skapa en bra miljö för alla.
Eleverna kan även bli påminda om vad de själva behöver för att må bra och kanske få nya idéer kring hur de kan stödja andra.

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS individuellt, med hela klassen

  • Handlar om om Vänskap, Empati

  • penna, papper FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Mer självkännedom om hur man kan påverka sitt välbefinnande , sätta ord på vad just jag behöver för att må bra.