Material:
Vitt papper (ett per elev)
Mall på en vattenkanna (ett per elev)
Bild på en blommande blomma
Bild på en vissen blomma
Steg-för-steg:
Varje elev får ett vitt papper, en mall på en vattenkanna, samt bilder på en blommande blomma och en vissen blomma.
Ha en inledande diskussion med eleverna kring hur blommor påverkas av sin miljö. Förklara att en blomma som befinner sig i en dålig miljö (t.ex. utan vatten eller näring) kommer att vissna, medan en blomma i en bra miljö kan blomstra. Poängtera att man inte kan förändra blomman själv, utan att det är miljön runt omkring som måste förändras för att blomman ska må bra. Diskutera exempel som vattning, byta jord, eller ge näring.
Elevernas uppgift:
Varje elev får ett nytt vitt papper där de ska rita sig själva som en blomma.
De får även en mall på en vattenkanna som de ska fylla med “näring” – ord eller bilder som representerar vad de behöver för att må bra och växa.
Förslag på frågor att ställa: Vad behöver du i ditt liv för att må bra och växa? (Exempel: mat, sömn, familj, kärlek, lek, skratt, tillhörighet, bli sedd, respekterad, tid för dig själv, osv.)
Sammanfattning och reflektion:
När eleverna är klara, sätt upp deras teckningar av blommor och kannor på väggen.
Diskutera tillsammans vad ni ser på väggen. Reflektera kring de olika behoven som eleverna har illustrerat och hur vi alla kan hjälpas åt för att ge varandra “näring” och skapa en bra miljö för alla.
Eleverna kan även bli påminda om vad de själva behöver för att må bra och kanske få nya idéer kring hur de kan stödja andra.
Material:
Vitt papper (ett per elev)
Mall på en vattenkanna (ett per elev)
Bild på en blommande blomma
Bild på en vissen blomma
Steg-för-steg:
Varje elev får ett vitt papper, en mall på en vattenkanna, samt bilder på en blommande blomma och en vissen blomma.
Ha en inledande diskussion med eleverna kring hur blommor påverkas av sin miljö. Förklara att en blomma som befinner sig i en dålig miljö (t.ex. utan vatten eller näring) kommer att vissna, medan en blomma i en bra miljö kan blomstra. Poängtera att man inte kan förändra blomman själv, utan att det är miljön runt omkring som måste förändras för att blomman ska må bra. Diskutera exempel som vattning, byta jord, eller ge näring.
Elevernas uppgift:
Varje elev får ett nytt vitt papper där de ska rita sig själva som en blomma.
De får även en mall på en vattenkanna som de ska fylla med “näring” – ord eller bilder som representerar vad de behöver för att må bra och växa.
Förslag på frågor att ställa: Vad behöver du i ditt liv för att må bra och växa? (Exempel: mat, sömn, familj, kärlek, lek, skratt, tillhörighet, bli sedd, respekterad, tid för dig själv, osv.)
Sammanfattning och reflektion:
När eleverna är klara, sätt upp deras teckningar av blommor och kannor på väggen.
Diskutera tillsammans vad ni ser på väggen. Reflektera kring de olika behoven som eleverna har illustrerat och hur vi alla kan hjälpas åt för att ge varandra “näring” och skapa en bra miljö för alla.
Eleverna kan även bli påminda om vad de själva behöver för att må bra och kanske få nya idéer kring hur de kan stödja andra.