Steg-för-steg:
Skriv en profil:
Varje elev får i uppdrag att skriva en anonym profil, där de beskriver sig själva som om de skulle presentera sig på en “kompisplattform”.
Profilen ska innehålla: Intressen (t.ex. fritidsaktiviteter, hobbies, musik, sport)
Personliga egenskaper (t.ex. utåtriktad, omtänksam, rolig, kreativ)
Värderingar (t.ex. ärlighet, lojalitet, respekt)
Styrkor och svagheter (vad de är bra på, och vad de kanske behöver jobba på)
Anonym presentation:
När profilerna är klara samlar läraren in dem och presenterar dem anonymt för klassen (utan namn eller bilder). Eleverna får höra varje profil läsas upp och notera sina intryck.
Swipe Right:
Eleverna får sedan välja vilka profiler de skulle vilja “swipa höger” på, dvs. vilka personer de skulle kunna tänka sig att bli vän med utifrån beskrivningen.
Detta kan göras genom att markera på ett papper eller genom en digital omröstning för att bevara anonymiteten.
Sammanställning:
Läraren sammanställer resultaten och presenterar om det fanns profiler som många “swipade höger” på och vilka gemensamma egenskaper eller intressen dessa profiler hade.
Reflektion och diskussion:
Avsluta med en klassdiskussion där ni reflekterar över resultaten:
Värderade klassen på ett liknande sätt? – Var det vissa egenskaper eller intressen som återkom och uppskattades av många?
Vad ansågs vara viktigt? – Vilka egenskaper eller värderingar verkade vara mest attraktiva när man letade efter vänskap?
Vad ansågs vara mindre viktigt? – Var det något som inte spelade så stor roll?
Varför? – Diskutera varför vissa egenskaper eller intressen kan vara mer betydelsefulla än andra när man väljer vänner.
Reflektion kring självkännedom:
Låt eleverna reflektera över vad de lärde sig om sig själva under övningen:
Hur kändes det att beskriva sig själv utan att visa sin identitet?
Var det något i beskrivningen som de tänkte annorlunda på när de hörde hur andra presenterades?
Om klassen inte är mogna att skriva personliga profiler, kan våra färdiga profiler användas.