TILLBAKA I TIDEN

Att gå tillbaka i tiden och se tillbaka hur mycket man växt som människa.
Syfte med övningen: Att få perspektiv och inspirera andra med sina tankar och kloka råd.
Infinity time. Golden old fashion clock with numerals Abstract time spiral effect. Digital generated An image of a nice spiral watch on a dark background. The concept of time.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • papper och penna

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Alla får ett tomt papper
2. Prata om vad man har för minnen från sin tidiga skolgång. Är det något man vet nu som man önskar man visste då?
3. Eleverna får en stund att tänka på hur det skulle vara att möta sig själv när man var 7 år. Lek med tanken att det gick och du får endast ge ett tips med max 8 ord.
Vad skulle det vara och varför?
4. Samtala och låt eleverna dela mig sig av sina tips. Är tipsen liknande

Spela in tipsen men ljud, film eller illustrationer som sedan kan visas upp på tex lågstadiet. (i början på terminen i åk 1).
Kan bli väldigt värdefullt för de yngre.

TILLBAKA I TIDEN

Att gå tillbaka i tiden och se tillbaka hur mycket man växt som människa.
Syfte med övningen: Att få perspektiv och inspirera andra med sina tankar och kloka råd.
Infinity time. Golden old fashion clock with numerals Abstract time spiral effect. Digital generated An image of a nice spiral watch on a dark background. The concept of time.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • papper och penna

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Alla får ett tomt papper
2. Prata om vad man har för minnen från sin tidiga skolgång. Är det något man vet nu som man önskar man visste då?
3. Eleverna får en stund att tänka på hur det skulle vara att möta sig själv när man var 7 år. Lek med tanken att det gick och du får endast ge ett tips med max 8 ord.
Vad skulle det vara och varför?
4. Samtala och låt eleverna dela mig sig av sina tips. Är tipsen liknande

Spela in tipsen men ljud, film eller illustrationer som sedan kan visas upp på tex lågstadiet. (i början på terminen i åk 1).
Kan bli väldigt värdefullt för de yngre.

  • TAR CA 20 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS individuellt, med hela klassen

  • Handlar om om Vänskap, Empati

  • papper och penna FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Nya erfarenheter och insikt + att man får nya perspektiv