OPERATION RYKTET

Övningen är lik viskleken men är mycket mer verklig. Eleverna får lyssna på ett rykte och berätta den vidare istället för att viska. Övningen vi
Syfte med övningen: Syftet med RYKTET är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.
fblogga-13

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • Nej, inget material behövs

  • Teknik som behövs

    Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

I HEROBOX finns ett ryktekort.
1. Elev 1 följer med dig ut från klassrummet för att lyssna på ryktet som spelas upp genom att läraren scannar RYKTE Röd
2. Elev 2 får sedan gå ut från klassrummet för att höra ryktet från elev 1
3. Elev 1 går in i klassrummet igen och ropar ut elev 3 som får höra ryktet av elev 2: osv..
4. När alla elever fått höra ryktet får sista eleven presentera vad den hört inför hela klassen
5. Efter att sista eleven har presenterat får elev 1 berätta vad den hört
6. Spela upp ryktet och berätta syftet med övningen

Frågeställningar till ryktet:
Ska man tro på allt man hör?
Är det en vän berättar alltid sant?
Kan ett rykte leda till mobbning?

Källkritik med 3 frågor:
Är det sant? Är det snällt? Är det nödvändigt?

Tips: För att övningen skall gå smidigt och snabbt ställ klassen i ett led eller bestäm i förväg vilken turordning eleverna går ut för att lyssna på ryktet.

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 15 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS individuellt, med hela klassen

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Rykten, Källkritik

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN Nej, inget material behövs

  • Efter övningen skall ni prata lite om övningen