Starta rykteskedjan genom att antingen använda rykteskortet (från den äldre HEROBOX) eller skanna QR-koden i det grafiska materialet som finns i PDF-filen.
1. Ta med Elev 1 ut från klassrummet.
– Läraren scannar RYKTE Röd i HEROBOX och spelar upp ryktet för eleven.
2. Vidareförmedling av ryktet
– Elev 2 går ut och får höra ryktet från Elev 1.
– Elev 1 går tillbaka in i klassrummet.
3. Processen fortsätter
– Elev 2 kallar ut Elev 3 och återberättar ryktet.
– Proceduren upprepas tills alla elever har hört ryktet.
4. Presentation och reflektion
– Den sista eleven i kedjan återberättar ryktet inför hela klassen.
– Elev 1 får sedan berätta vad hen ursprungligen hörde.
– Läraren spelar upp det ursprungliga ryktet för alla och förklarar syftet med övningen.
Reflektionsfrågor:
Ska man tro på allt man hör?
Är det en vän berättar alltid sant?
Kan ett rykte leda till mobbning?
Källkritik med 3 frågor:
Är det sant? Är det snällt? Är det nödvändigt?
Tips: För att övningen skall gå smidigt och snabbt ställ klassen i ett led eller bestäm i förväg vilken turordning eleverna går ut för att lyssna på ryktet.