1. Introduktion och parindelning
Dela in eleverna i par – de kommer att arbeta två och två.
Förklara att övningen handlar om att spegla varandra och hjälpa varandra att se sig själva genom någon annans ögon.
2. Scenario: Minnesförlust
Presentera det fiktiva scenariot:
En av personerna i varje par har (påhittat) drabbats av minnesförlust.
De har glömt vem de är, vad de gillar och vad de varit med om.
Uppdraget för den andra personen:
Att hjälpa sin vän att minnas genom att berätta vem hen är, hur hen är som person, och vad ni har upplevt tillsammans.
Efter ett tag byter de roller, så båda får både beskriva och bli beskrivna.
3. Stödfrågor för samtalet
Ge paren följande frågor som utgångspunkt för sin dialog:
Hur skulle du beskriva mig?
(Hur uppfattar du mig som person – egenskaper, styrkor, sätt att vara?)
Berätta om ett minne vi har tillsammans.
(Något roligt, viktigt eller speciellt ni upplevt ihop.)
Vilka råd skulle du ge mig om jag behövde börja om?
(Tips, insikter eller påminnelser om vad som är viktigt för just dig.)
4. Reflektion i helgrupp
När båda i varje par har fått prata och lyssna, samlas hela klassen för en gemensam reflektion.
Diskussionsfrågor:
Hur kändes det att höra någon annan beskriva dig?
Var det något som överraskade dig?
Kände du igen dig i det som sades?
Hur kändes det att ge återkoppling till någon annan?
Uppmuntra eleverna att dela tankar kring vad de lärde sig om sig själva och varandra, och hur det kändes att bli speglad på det här sättet.
Denna övning kräver att eleverna känner sig trygga och gruppindelning är extremt viktigt.
Det blir väldigt intimt och det kan bli obekvämt för vissa.
Går även att utföra med text (skriva brev till varandra)