Steg-fรถr-steg:
Introduktion och parning:
Dela in eleverna i par, dรคr de ska samarbeta tvรฅ och tvรฅ.
Scenario โ Minnesfรถrlust:
Fรถrklara scenariot: Ena personen i paret (pรฅhittat) har drabbats av minnesfรถrlust. De har glรถmt vem de รคr och alla sina minnen.
Den andra personen fรฅr nu i uppdrag att hjรคlpa “den som glรถmt” genom att รฅterberรคtta viktiga saker om dem.
Frรฅgor fรถr diskussion:
Ge eleverna dessa frรฅgor att utgรฅ frรฅn i sin dialog:
Hur skulle du beskriva mig? โ Hur uppfattar du mig som person?
Berรคtta om ett minne vi har tillsammans. โ Kan du dela med dig av ett minne vi upplevt tillsammans?
Vad skulle du ge mig fรถr tips att tรคnka pรฅ? โ Vilka rรฅd eller insikter skulle du ge mig om jag behรถvde starta om och hitta tillbaka till mig sjรคlv?
Reflektion och diskussion:
Nรคr bรฅda eleverna har beskrivit varandra och svarat pรฅ frรฅgorna, samlas hela gruppen fรถr en gemensam reflektion:
Hur kรคndes det att hรถra hur nรฅgon annan beskriver dig?
Var det nรฅgot som รถverraskade dig?
Var det nรฅgot du hรถll med om eller inte hรถll med om?
Lรฅt eleverna dela sina tankar om hur det kรคndes att bรฅde ge och fรฅ รฅterkoppling.
Denna รถvning krรคver att eleverna kรคnner sig trygga och gruppindelning รคr extremt viktigt.
Det blir vรคldigt intimt och det kan bli obekvรคmt fรถr vissa.
Gรฅr รคven att utfรถra med text (skriva brev till varandra)
Steg-fรถr-steg:
Introduktion och parning:
Dela in eleverna i par, dรคr de ska samarbeta tvรฅ och tvรฅ.
Scenario โ Minnesfรถrlust:
Fรถrklara scenariot: Ena personen i paret (pรฅhittat) har drabbats av minnesfรถrlust. De har glรถmt vem de รคr och alla sina minnen.
Den andra personen fรฅr nu i uppdrag att hjรคlpa “den som glรถmt” genom att รฅterberรคtta viktiga saker om dem.
Frรฅgor fรถr diskussion:
Ge eleverna dessa frรฅgor att utgรฅ frรฅn i sin dialog:
Hur skulle du beskriva mig? โ Hur uppfattar du mig som person?
Berรคtta om ett minne vi har tillsammans. โ Kan du dela med dig av ett minne vi upplevt tillsammans?
Vad skulle du ge mig fรถr tips att tรคnka pรฅ? โ Vilka rรฅd eller insikter skulle du ge mig om jag behรถvde starta om och hitta tillbaka till mig sjรคlv?
Reflektion och diskussion:
Nรคr bรฅda eleverna har beskrivit varandra och svarat pรฅ frรฅgorna, samlas hela gruppen fรถr en gemensam reflektion:
Hur kรคndes det att hรถra hur nรฅgon annan beskriver dig?
Var det nรฅgot som รถverraskade dig?
Var det nรฅgot du hรถll med om eller inte hรถll med om?
Lรฅt eleverna dela sina tankar om hur det kรคndes att bรฅde ge och fรฅ รฅterkoppling.
Denna รถvning krรคver att eleverna kรคnner sig trygga och gruppindelning รคr extremt viktigt.
Det blir vรคldigt intimt och det kan bli obekvรคmt fรถr vissa.
Gรฅr รคven att utfรถra med text (skriva brev till varandra)