Förberedelser:
Dokument/Papper med elevernas namn:
Läraren delar ut ett dokument (digitalt eller fysiskt) till varje elev med hela klassens namn. Bredvid varje namn finns en rad för att skriva en positiv kommentar eller komplimang om den personen.
Elevernas uppgift:
Varje elev skriver en komplimang eller något de uppskattar hos varje klasskamrat. Det kan vara egenskaper, beteenden eller minnen de tycker om. Komplimangerna ska vara anonyma.
När alla är klara skickar de tillbaka dokumentet till läraren (digitalt eller samlat på papper).
Lärarens sammanställning:
Läraren sammanställer alla komplimanger till varje enskild elev. Varje elev får sedan ett eget papper där alla komplimanger som andra har skrivit om dem finns samlade. Komplimangerna förblir anonyma.
Steg-för-steg:
Tröjmallen:
Läraren förbereder en utskrivbar mall i form av en tröja med varje elevs namn i mitten.
Eleverna får denna tröjmall samt sitt eget papper med komplimanger.
Klipp och klistra:
Eleverna klipper ut sina komplimanger och klistrar dem på sin tröja, som dekorationer runt sitt namn. Komplimangerna kan placeras som “ordmoln” eller fritt, för att ge tröjan en personlig touch.
Det blir en kreativ och meditativ process där varje elev får reflektera över de fina ord som skrivits om dem.
Resultat – Bär dina komplimanger:
När alla har dekorerat sina tröjor kan de visa upp dem för klassen eller behålla dem som en påminnelse om hur mycket andra ser och uppskattar hos dem.
Tröjan kan fungera som en symbol för att “bära” alla fina egenskaper och ord i livet framöver.
Gemensam reflektion:
Samla klassen för en diskussion om upplevelsen:
Hur kändes det att få höra vad andra tycker om dig?
Var det något som överraskade dig?
Hur påverkas du av att höra andras positiva åsikter om dig?
Diskutera också hur positiva ord kan stärka både individen och gruppen:
Hur påverkades stämningen i klassen av övningen?
Vad lärde vi oss om att lyfta fram varandra?
Avslutning:
Ta med tröjan hem:
Eleverna tar med sig sina tröjor hem som en påminnelse om deras positiva egenskaper och det stöd de har i klassen.
Viktigt att prata om att även om man inte är kompis med alla kan man se något gott i var och en. Pratat om skillnaden att uppskatta en egenskap hos andra hellre än något materiellt tex : Du är bra på att trösta . Du har fin tröja. Vad betyder mest.
Tips att ge exempel så de kommer i gång då många inge är vana att ge/få komplimanger.