SPEED DEJT

Som Speed Dejting, som handlar om sjรคlvreflektion och att lรคra kรคnna sina klasskompisar.
Syfte med รถvningen: Lรคra kรคnna andra, men ocksรฅ mer om sig sjรคlv.
speeddejt-02

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • papper med frรฅgor (finns att skriva ut)

  • Ingen teknik behรถvs

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

1. Fรถrbered platser till SPEED DEJT, dรคr hรคlften av eleverna roterar och resten sitter kvar pรฅ sin plats. Det som sitter kvar stรคller frรฅgorna (Give med five). Byt sedan sรฅ alla fรฅr svara/lyssna.
2. Pรฅ en utsatt tid ska eleverna speed dejta. Varje Speed dejt รคr tvรฅ minuter. Give me five:
3. Det gรฅr att gรถra egna frรฅgor till klassens behov
4. Lรคrde man sig nรฅgot nytt om nรฅgon? Fick man nya perspektiv? Lรคrde man kรคnna nรฅgon bรคttre?

Skriv ut de fรคrdiga frรฅgor eller skriv egna som de som sitter har framfรถr sig.

Frรฅgorna som รคr med i lappen fรถr utskriv รคr fรถljande:
Vad tycker du om hos dig sjรคlv?
Vad finns det fรถr saker som gรถr dig glad?
Vad gรถr dig arg?
Vilka saker uppskattar du hos en vรคn?
Vilka personer รคr viktiga fรถr dig?
Pรฅ vilka sรคtt รคr en bra kompis?
Finns det vuxna du litar pรฅ?

Ni kan gรถra egna frรฅgor, som รคr anpassade fรถr klassen.

SPEED DEJT

Som Speed Dejting, som handlar om sjรคlvreflektion och att lรคra kรคnna sina klasskompisar.
Syfte med รถvningen: Lรคra kรคnna andra, men ocksรฅ mer om sig sjรคlv.
speeddejt-02

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • papper med frรฅgor (finns att skriva ut)

  • Ingen teknik behรถvs

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

1. Fรถrbered platser till SPEED DEJT, dรคr hรคlften av eleverna roterar och resten sitter kvar pรฅ sin plats. Det som sitter kvar stรคller frรฅgorna (Give med five). Byt sedan sรฅ alla fรฅr svara/lyssna.
2. Pรฅ en utsatt tid ska eleverna speed dejta. Varje Speed dejt รคr tvรฅ minuter. Give me five:
3. Det gรฅr att gรถra egna frรฅgor till klassens behov
4. Lรคrde man sig nรฅgot nytt om nรฅgon? Fick man nya perspektiv? Lรคrde man kรคnna nรฅgon bรคttre?

Skriv ut de fรคrdiga frรฅgor eller skriv egna som de som sitter har framfรถr sig.

Frรฅgorna som รคr med i lappen fรถr utskriv รคr fรถljande:
Vad tycker du om hos dig sjรคlv?
Vad finns det fรถr saker som gรถr dig glad?
Vad gรถr dig arg?
Vilka saker uppskattar du hos en vรคn?
Vilka personer รคr viktiga fรถr dig?
Pรฅ vilka sรคtt รคr en bra kompis?
Finns det vuxna du litar pรฅ?

Ni kan gรถra egna frรฅgor, som รคr anpassade fรถr klassen.

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFร–RA

  • Gร–RS i par om tvรฅ personer, med hela klassen

  • Handlar om om Vรคnskap, Empati

  • papper med frรฅgor (finns att skriva ut) Fร–R ATT Gร–RA ร–VNINGEN

  • Lyssna pรฅ lรคraren