1. Dela ut den fรคrdiga mallen – Kompis Recept till alla elever.
2. Eleverna skall nu fรฅ fundera och sedan skriva in de egenskaper de tycker en bra kompis ska ha
3. Nรคr eleverna skrivit klart receptet รคr det dags att hรคnga upp alla recept pรฅ vรคggen/tavlan. Gรฅ igenom reflektera och samtala.
4. Eleverna fรฅr jรคmfรถra sina recept med varandra. Gรฅ igenom, reflektera och samtala de olika recepten och ingredienserna.
5. Reflektera med klassen vilken/vilka ingredienser/egenskaper som majoriteten av eleverna har anvรคnt. Varfรถr var den egenskapen viktig? Kan ni ge exempel pรฅ vad den egenskapen betyder och hur man anvรคnder den?
Fortsรคtt jobba med begreppen och reflektera vad vissa ord betyder. Exempelvis egenskapen Snรคll:
Hur รคr man snรคll?
Hur kรคnns det att vara snรคll?
Hur kรคnns det nรคr nรฅgon รคr snรคll mot dig?
1. Dela ut den fรคrdiga mallen – Kompis Recept till alla elever.
2. Eleverna skall nu fรฅ fundera och sedan skriva in de egenskaper de tycker en bra kompis ska ha
3. Nรคr eleverna skrivit klart receptet รคr det dags att hรคnga upp alla recept pรฅ vรคggen/tavlan. Gรฅ igenom reflektera och samtala.
4. Eleverna fรฅr jรคmfรถra sina recept med varandra. Gรฅ igenom, reflektera och samtala de olika recepten och ingredienserna.
5. Reflektera med klassen vilken/vilka ingredienser/egenskaper som majoriteten av eleverna har anvรคnt. Varfรถr var den egenskapen viktig? Kan ni ge exempel pรฅ vad den egenskapen betyder och hur man anvรคnder den?
Fortsรคtt jobba med begreppen och reflektera vad vissa ord betyder. Exempelvis egenskapen Snรคll:
Hur รคr man snรคll?
Hur kรคnns det att vara snรคll?
Hur kรคnns det nรคr nรฅgon รคr snรคll mot dig?