BRA KOMPIS RECEPTET

Eleverna reflektera vilka egenskaper/ingredienser en bra kompis ska ha. Dรคrefter skriver de ner ingredienserna i ett recept.
Spices on black background

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 10 minuter

  • Fรคrdig mall - Kompis Recept

  • Ingen teknik behรถvs

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

1. Dela ut den fรคrdiga mallen – Kompis Recept till alla elever.

2. Eleverna skall nu fรฅ fundera och sedan skriva in de egenskaper de tycker en bra kompis ska ha

3. Nรคr eleverna skrivit klart receptet รคr det dags att hรคnga upp alla recept pรฅ vรคggen/tavlan. Gรฅ igenom reflektera och samtala.

4. Eleverna fรฅr jรคmfรถra sina recept med varandra. Gรฅ igenom, reflektera och samtala de olika recepten och ingredienserna.

5. Reflektera med klassen vilken/vilka ingredienser/egenskaper som majoriteten av eleverna har anvรคnt. Varfรถr var den egenskapen viktig? Kan ni ge exempel pรฅ vad den egenskapen betyder och hur man anvรคnder den?

Fortsรคtt jobba med begreppen och reflektera vad vissa ord betyder. Exempelvis egenskapen Snรคll:

Hur รคr man snรคll?
Hur kรคnns det att vara snรคll?
Hur kรคnns det nรคr nรฅgon รคr snรคll mot dig?

BRA KOMPIS RECEPTET

Eleverna reflektera vilka egenskaper/ingredienser en bra kompis ska ha. Dรคrefter skriver de ner ingredienserna i ett recept.
Spices on black background

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 10 minuter

  • Fรคrdig mall - Kompis Recept

  • Ingen teknik behรถvs

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

1. Dela ut den fรคrdiga mallen – Kompis Recept till alla elever.

2. Eleverna skall nu fรฅ fundera och sedan skriva in de egenskaper de tycker en bra kompis ska ha

3. Nรคr eleverna skrivit klart receptet รคr det dags att hรคnga upp alla recept pรฅ vรคggen/tavlan. Gรฅ igenom reflektera och samtala.

4. Eleverna fรฅr jรคmfรถra sina recept med varandra. Gรฅ igenom, reflektera och samtala de olika recepten och ingredienserna.

5. Reflektera med klassen vilken/vilka ingredienser/egenskaper som majoriteten av eleverna har anvรคnt. Varfรถr var den egenskapen viktig? Kan ni ge exempel pรฅ vad den egenskapen betyder och hur man anvรคnder den?

Fortsรคtt jobba med begreppen och reflektera vad vissa ord betyder. Exempelvis egenskapen Snรคll:

Hur รคr man snรคll?
Hur kรคnns det att vara snรคll?
Hur kรคnns det nรคr nรฅgon รคr snรคll mot dig?

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFร–RA

  • Gร–RS individuellt

  • Handlar om om Vรคnskap, Empati

  • Fรคrdig mall - Kompis Recept Fร–R ATT Gร–RA ร–VNINGEN

  • Lรคra sig vรคrdera goda egenskaper hos sig sjรคlv och andra