ÄPPLET & MOBBARNA

Eleverna får i uppdrag att antingen vara snäll eller elak mot två äpplen, sedan ser man en film. Denna övning rankas som en av de roligaste den första sekvensen och den mest lärorika den andra delen. Denna lektion är vår viktigaste.
Syfte med övningen: Syftet med ÄPPLET är att få eleverna att förstå att ord kan skada inombords och att det inte alltid syns på utsidan. När man öppnar Äpplet, tillsammans med Mobbarövningen, så blir det uppebart att man kan inte se på utsidan hur en person mår inombords.
Äpplet är den lektion som har högst betyg "over all" om man lägger ihop lärorik och rolig

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 10 minuter

  • Två Granny Smith-äpplen, Kniv för att skära Äpplena

  • Teknik som behövs

    En dator, ipad eller mobil per elev, Filmprojektor, Internet

  • Tar ca 30 minuter att genomföra

  • Är anpassad för åk 4, 5, 6, 7, 8, 9

  • Övningen görs individuellt

  • Övningen handlar om

    Konsekvenser av mobbning, Fördomar

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Införskaffa två Granny Smith-äpplen som är identiska
2. Innan lektionen slår du ena äpplet mot något hårt så att det blir mjuk inuti utan att skadas på utsidan. Ställ sedan äpplena på bordet/katdedern framför dig
4. Förklara för eleverna att nu får de välja att mobba eller vara snäll mot äpplena. Mobbningen får bara ske mot det äpplet som är mjukt och man måste vara snäll mot det andra
5. Eleverna får mobba äpplet via ord, skriva elaka lappar och/eller chatta med äpplet genom att skanna QR-koden (som är en chatbot, dvs Äpplet svarar)
6. Detta sker i ca 5-10 minuter. När eleverna gjort klart detta sätter man igång filmen
7. Eleverna skannar QR-KODEN som finns i filmen för att komma till övningen att hitta barn de tror har mobbat.
8. Filmen stannar efter en nedräkning, se till att alla barn hinner skicka in sitt resultat
9. Starta sedan igång filmen igen.
10. När resultaten på vilka barn som fått mest röster kommer stannar filmen upp igen. Här skall du styra en frågestund om varför man röstat på dessa barn. När detta är klart trycker du på play igen och ni får se de barn som fick minst röster. Samma här så förs en diskussion om varför dessa fick minst röster.
11. Sedan kommer det stå att du ska skära äpplen. Här håller ni kort frågestund om varför ena äpplet var brunt.
12. Sedan spelar du igång filmen igen och då visas sanningen om barnen. 
13. När filmen stannar igen efter att barnen sett sanningen. 

Viktigt att fånga upp barnens tankar och intryck.  
Hur kändes det att se den här filmen?
Vad har ni för tankar?
Visste ni att mobbning kan var så här allvarligt?
Förklara att vem som helst kan bli mobbad, men ingen förtjänar att bli det.

14. Play igen – Avslutningen där barn ger en uppmaning om att göra skillnad.

Denna övning är allvarlig. Väldigt många elever får en rejäl tankeställare om vad de säger och gör mot andra. De som mest uppskattar denna övning är de som varit mobbade. All ny forskning visar att vi måste prata med elever om allvarliga saker. När ni kör denna lektion, vill vi att ni är flera vuxna och att alla är förbereda på barn vill börja prata.

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS individuellt

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Konsekvenser av mobbning, Fördomar

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN Två Granny Smith-äpplen, Kniv för att skära Äpplena

  • Efter filmen skall ni prata om övningen