TEATERN

Att genom en teaterutmaning lär sig eleverna lär sig eleverna om mobbningens roller och de olika mobbningsätten.
Syfte med övningen: TEATERN är en rolig och lärorik övning där eleverna ska spela upp en teater om mobbning inför hela klassen. Syftet är att det ska vara roligt men samtidigt får eleverna träna på att samarbeta, uppträda, diskutera i grupp samt lära sig olika begrepp om vilka roller och typer av mobbning som använts i teatern.
Portrait of man in goth style clothes and  ruff collar with scull makeup.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • HERO-korten 1-7, HERO-korten 8-11

  • Teknik som behövs

  • Tar ca 60 minuter att genomföra

  • Är anpassad för åk 4, 5, 6, 7, 8, 9

  • Övningen görs I grupp om 6-8 personer

  • Övningen handlar om

    Mobbningens roller, Mobbningens olika typer, Konsekvenser av mobbning, Grupptryck, Rykten, Vad är en kränkning, Vad är mobbning

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Dela upp grupper och se till att varje lag har en dator eller läsplatta
3. Dela ut Operation Hero korten 1-11 till varje grupp
4. Dela ut ett Teaterkort till varje grupp (olika färger)
5. När grupperna scannar koden och skriver sitt lösenord (står på kortets baksida) kommer deras uppdrag upp
6. Grupperna har nu 20 minuter på sig att öva i korridoren eller annat klassrum på sitt uppdrag.
7. Skapa en fri yta/scen längst fram i klassrummet för TEATERN
8. Skriv upp lagnamnen som är färgerna teaterkorten på tavlan för att skriva poäng
8. Möblera klassrummet så att grupperna kan sitta ihop och samtidigt kan se teatern från sina platser
9. Nu får varje grupp spela upp sin teater
10. När du säger ” 3,2,1” skriker eleverna ”Action” och då börjar första gruppen spela upp sin teater
11. När gruppen spelat klart skall de få applåder, men de skall stå kvar på scenen
12. De andra grupperna får nu några minuter att lista ut vilka kort den uppträdande gruppen har använt
13. Grupperna som röstar lägger de valda korten i en hög som domaren samlar
14. Scengruppen presentera nu vilka kort de använt, därefter får får lagen poäng om de har rätt och sedan får de tillbaka sina kort

Poängsystemet är helt valfritt!
Poängen delas ut som följande efter varje teater. Exempel:
Lag Röd har spelat upp sin teater.
Lag Grön har listat fram 5 kort som var rätt och lag Lila 6 kort som var rätt
Lag Grön                    Lag Lila                   Lag Röd
50 poäng                     60 poäng                  110 poäng

Skulle en grupp tycka: ”Men de var inte åskådare dem skrattade ju då är dem passiva mobbare”. Då skall det laget få poäng för att dem varit uppmärksamma.

Se till att gå runt och kika att grupperna kommit igång

Poängsystemet är helt valfritt
Poängen delas ut som följande efter varje teater. Exempel:
Lag Röd har spelat upp sin teater.
Lag Grön har listat fram 5 kort som var rätt och lag Lila 6 kort som var rätt. För varje rätt svar får lagen 10 poäng per kort.

Skulle en grupp tycka: ”Men de var inte åskådare dem skrattade ju då är dem passiva mobbare”. Då skall det laget få poäng för att dem varit uppmärksamma. Sedan som en extragrej om det är jämt, får alla rösta på den teater de tyckte var bäst.

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 60 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS I grupp om 6-8 personer

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Mobbningens roller, Mobbningens olika typer, Konsekvenser av mobbning, Grupptryck, Rykten, Vad är en kränkning, Vad är mobbning

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN HERO-korten 1-7, HERO-korten 8-11

  • Efter teatern är ni ett steg närmare Hollywood

==