TEATERN

En rolig teaterutmaning för hela klassen där eleverna där eleverna arbetar i grupp.
Syfte med övningen: TEATERN är en lärorik övning där eleverna lär sig om mobbningens roller och de olika typerna av mobbning.
betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 20

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • HERO-korten 1-7, HERO-korten 8-11

  • En dator, ipad eller mobil per grupp

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Dela upp grupper och se till att varje lag har en dator eller läsplatta
3. Dela ut Operation Hero korten 1-11 till varje grupp
4. Dela ut ett Teaterkort till varje grupp (olika färger)
5. När grupperna scannar koden och skriver sitt lösenord (står på kortets baksida) kommer deras uppdrag upp
6. Grupperna har nu 20 minuter på sig att öva i korridoren eller annat klassrum på sitt uppdrag.
7. Skapa en fri yta/scen längst fram i klassrummet för TEATERN
8. Skriv upp lagnamnen som är färgerna teaterkorten på tavlan för att skriva poäng
8. Möblera klassrummet så att grupperna kan sitta ihop och samtidigt kan se teatern från sina platser
9. Nu får varje grupp spela upp sin teater
10. När du säger ” 3,2,1” skriker eleverna ”Action” och då börjar första gruppen spela upp sin teater
11. När gruppen spelat klart skall de få applåder, men de skall stå kvar på scenen
12. De andra grupperna får nu några minuter att lista ut vilka kort den uppträdande gruppen har använt
13. Grupperna som röstar lägger de valda korten i en hög som domaren samlar
14. Scengruppen presentera nu vilka kort de använt, därefter får får lagen poäng om de har rätt och sedan får de tillbaka sina kort

Poängsystemet är helt valfritt!
Poängen delas ut som följande efter varje teater. Exempel:
Lag Röd har spelat upp sin teater.
Lag Grön har listat fram 5 kort som var rätt och lag Lila 6 kort som var rätt
Lag Grön                    Lag Lila                   Lag Röd
50 poäng                     60 poäng                  110 poäng

Skulle en grupp tycka: ”Men de var inte åskådare dem skrattade ju då är dem passiva mobbare”. Då skall det laget få poäng för att dem varit uppmärksamma.

Se till att gå runt och kika att grupperna kommit igång

Poängsystemet är helt valfritt
Poängen delas ut som följande efter varje teater. Exempel:
Lag Röd har spelat upp sin teater.
Lag Grön har listat fram 5 kort som var rätt och lag Lila 6 kort som var rätt. För varje rätt svar får lagen 10 poäng per kort.

Skulle en grupp tycka: ”Men de var inte åskådare dem skrattade ju då är dem passiva mobbare”. Då skall det laget få poäng för att dem varit uppmärksamma. Sedan som en extragrej om det är jämt, får alla rösta på den teater de tyckte var bäst.

TEATERN

En rolig teaterutmaning för hela klassen där eleverna där eleverna arbetar i grupp.
Syfte med övningen: TEATERN är en lärorik övning där eleverna lär sig om mobbningens roller och de olika typerna av mobbning.
betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 20

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • HERO-korten 1-7, HERO-korten 8-11

  • En dator, ipad eller mobil per grupp

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Dela upp grupper och se till att varje lag har en dator eller läsplatta
3. Dela ut Operation Hero korten 1-11 till varje grupp
4. Dela ut ett Teaterkort till varje grupp (olika färger)
5. När grupperna scannar koden och skriver sitt lösenord (står på kortets baksida) kommer deras uppdrag upp
6. Grupperna har nu 20 minuter på sig att öva i korridoren eller annat klassrum på sitt uppdrag.
7. Skapa en fri yta/scen längst fram i klassrummet för TEATERN
8. Skriv upp lagnamnen som är färgerna teaterkorten på tavlan för att skriva poäng
8. Möblera klassrummet så att grupperna kan sitta ihop och samtidigt kan se teatern från sina platser
9. Nu får varje grupp spela upp sin teater
10. När du säger ” 3,2,1” skriker eleverna ”Action” och då börjar första gruppen spela upp sin teater
11. När gruppen spelat klart skall de få applåder, men de skall stå kvar på scenen
12. De andra grupperna får nu några minuter att lista ut vilka kort den uppträdande gruppen har använt
13. Grupperna som röstar lägger de valda korten i en hög som domaren samlar
14. Scengruppen presentera nu vilka kort de använt, därefter får får lagen poäng om de har rätt och sedan får de tillbaka sina kort

Poängsystemet är helt valfritt!
Poängen delas ut som följande efter varje teater. Exempel:
Lag Röd har spelat upp sin teater.
Lag Grön har listat fram 5 kort som var rätt och lag Lila 6 kort som var rätt
Lag Grön                    Lag Lila                   Lag Röd
50 poäng                     60 poäng                  110 poäng

Skulle en grupp tycka: ”Men de var inte åskådare dem skrattade ju då är dem passiva mobbare”. Då skall det laget få poäng för att dem varit uppmärksamma.

Se till att gå runt och kika att grupperna kommit igång

Poängsystemet är helt valfritt
Poängen delas ut som följande efter varje teater. Exempel:
Lag Röd har spelat upp sin teater.
Lag Grön har listat fram 5 kort som var rätt och lag Lila 6 kort som var rätt. För varje rätt svar får lagen 10 poäng per kort.

Skulle en grupp tycka: ”Men de var inte åskådare dem skrattade ju då är dem passiva mobbare”. Då skall det laget få poäng för att dem varit uppmärksamma. Sedan som en extragrej om det är jämt, får alla rösta på den teater de tyckte var bäst.

  • TAR CA 60 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS i grupp om 6-8 personer

  • Handlar om om Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller, Konsekvenser, Grupptryck, Fördomar

  • HERO-korten 1-7, HERO-korten 8-11 FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Efter teatern är ni ett steg närmare Hollywood

==