SUPER ACT

Denna filmövning fokuserar på de viktiga superkrafterna/egenskaper som alla barn har och kan använda.
Syfte med övningen: Syftet är att tillsammans med andra diskutera fram vilket Superkrafter man skall använda i olika diskussioner.
AdobeStock_289554380

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • Superkraft-korten 12-15

  • Teknik som behövs

  • Tar ca 20 minuter att genomföra

  • Är anpassad för åk 4, 5, 6, 7, 8, 9

  • Övningen görs i grupp om 3-5 personer

  • Övningen handlar om

    Empati, Lösningar, Gemenskap

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

Instruktionerna hur det går till finns i filmspelet
1. När en fråga ställs i filmen pausas filmen automatiskt då ska eleverna diskutera i sina grupper och sedan hålla upp de kort dem tror är rätt.
2. Efter att eleverna har visat upp sitt kort, diskuterar ni om svaret. När ni diskuterat färdigt tryck då på playknappen för att gå vidare tills filmen automatiskt stannar upp igen.

TIPS: Det kan bli så att grupperna blir pratiga och diskuterar när svaret dyker upp på filmen. Nämn för klassen att det är viktigt att inte diskutera för länge för att filmen spelas vidare och då kan man missa händelser.

ÖVNINGENS INSTRUKTIONER

  • DENNA ÖVNING TAR CA 20 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • ÖVNINGEN GÖRS i grupp om 3-5 personer

  • Nu KOMMER VI LÄRA OSS OM Empati, Lösningar, Gemenskap

  • DET ÄR FÖR ATT VI SKALL FÖRSTÅ VARANDRA BÄTTRE OCH

  • FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN BEHÖVER MAN Superkraft-korten 12-15

  • Efter övningen gör ni som läraren säger