Syftet med ÄPPLET är att få eleverna att förstå att ord kan skada inombords och att det inte alltid syns på utsidan. Eleverna får vara snälla mot ena äpplet och elaka via ord eller nät-mobbning mot det andra äpplet. När läraren sedan skär äpplena itu märker eleverna att det ena äpplet inte mår så bra inombords, det är brunt och mosigt.
- Ha 2 Granny Smith-äpplen som nästan är identiska
- Innan lektionen börjar skall du slå ena äpplet mot golvet så den blir mjuk inuti utan att skadas på utsidan
- Ställ äpplena på bordet framför dig
- Förklara för eleverna att det nu är dags att mobba ena äpplet (det som är mjukt) och vara snäll mot det andra
- Eleverna får mobba äpplet via ord och genom att skanna QR-koden ovan och skriva elaka saker till äpplet (inte röra äpplet).
- När mobbningen är klar starta ÄPPLET FILMEN under fliken LEKTION 2
- Efter att ha sett filmen är det nu dags att skära det äpplet eleverna varit snälla mot i hälften (äpplet ser bra ut på insidan)
- Sen är det dags att skära det mobbade och mjuka äpplet (Ruttet inombords)
- Förklara syftet med övningen
Frågor/tankar man kan ställa.
- Kan man jämföra det bruna i äpplet med tankar och känslor?
- Kan äpplet någonsin bli vitt igen?
- Kommer det bruna alltid finnas kvar?
- Om du visste att äpplet mådde så här dåligt inombords, hade du då velat vara elak mot äpplet?
- Syns det att man mår dåligt utan på?