Välkommen till Ovningsbanken-V2
För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.
Söka
Övningens tid
10 — 60
Välj årskurs
Typ av övning
Handlar om
PORTALEN AVSNITT 1
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning
- Kunskap, Värdegrundsövning
OPERATION MARIO
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom. Skapa diskussion om varför destruktivt beteende fortgår och att få eller ingen agerar och säger ifrån.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Kränkningar, Mobbning, Roller, Grupptryck
- Kunskap, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
STELLA
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Rykten & källkritik, Grupptryck
- Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Diskussion & samtal
MITT VAL VIDEO
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Konflikt, Kränkningar, Nätmobbning, Konsekvenser, Rykten & källkritik, Språkbruk, Lösningar
- Lära känna, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
OPERATION REBECCA
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Mobbning, Nätmobbning, Roller, Konsekvenser, Lösningar
- Kunskap, Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Diskussion & samtal
TÄNKARHATT
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.
- Ca 40 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Empati, Konsekvenser, Språkbruk, Lösningar
- Kunskap, Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Känsloövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal, Pyssla, Motorik
ROLLERNA
En filmövning som handlar om rollerna inom mobbning och vilka detaljer som gör att man får en rollen. Hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som faktiskt kan göra skillnad.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Mobbning, Nätmobbning, Roller, Grupptryck, Lösningar
- Kunskap, Gruppdynamik, Diskussion & samtal
SUPER ACT
Denna interaktiva filmövning fokuserar på de unika superkrafter och egenskaper som alla barn har och kan använda i vardagen. Under filmens gång ställs eleverna inför olika situationer där de tillsammans får diskutera och komma fram till lösningar.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Mobbning, Roller, Konsekvenser
- Kunskap, Gruppdynamik, Förändringsövning, Diskussion & samtal
OPERATION ADRIAN
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag, som ger ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Kränkningar, Mobbning, Roller, Konsekvenser, Grupptryck
- Kunskap, Förändringsövning, Diskussion & samtal
OPERATION INTERACTIVE
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller
- Kunskap, Gruppdynamik, Diskussion & samtal
OPERATION SARA
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 5, 6, 7, 8, 9
- Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Konsekvenser, Rykten & källkritik
- Kunskap, Förändringsövning, Diskussion & samtal
MITT VAL MELLANSTADIET
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati, Mobbning, Konsekvenser, Grupptryck, Lösningar
- Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
SUPERKRAFTERNA
En övning som fungerar ungefär som Kahoot, som går ut på att arbeta med Superkrafterna och visualisera det som sker i klassen.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati, Lösningar
- Gruppdynamik, Förändringsövning, Diskussion & samtal
KÄNSLOR – MENTIMETER
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt. Syftet är att ni kan ni se Era elevers svar vilket gör att ni kan få en diskussion om de tankar som klassen har om känslor.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati, Grupptryck, Lösningar
- Värdegrundsövning, Känsloövning
OPERATION RYKTET
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Kränkningar, Konsekvenser, Rykten & källkritik, Språkbruk, Fördomar
- Kunskap, Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Diskussion & samtal
DINA SUPERKRAFTER
Att ge varje elev en insikt i sina personliga styrkor på ett lekfullt och reflekterande sätt – och visa att alla har en unik superkraft.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Lösningar
- Lära känna, Värdegrundsövning, Förändringsövning
KKM JUNIOR
Filmövning som gör att eleverna beskriver skillnaderna mellan konflikt, kränkning och mobbning. Idag används ofta felaktiga begrepp. I denna övning lär sig eleverna hur man förstår vad som är vad.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning
- Kunskap, Värdegrundsövning, Diskussion & samtal
SUPPORT MAP
Att hjälpa eleverna identifiera vilka personer och sammanhang som ger dem stöd i livet – i skolan, hemma, bland vänner och i samhället.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Lösningar
- Kunskap, Förändringsövning
HERO MATTAN
Att synliggöra och uppmärksamma goda handlingar, mod, omtanke och ansvar inom gruppen – så att alla får möjlighet att känna sig som hjältar i vardagen.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Lösningar
- Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Förändringsövning
HERO RYGGSÄCK
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.
Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati, Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller, Konsekvenser, Rykten & källkritik, Grupptryck, Språkbruk, Lösningar, Fördomar
- Kunskap, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Pyssla, Motorik
BRA KOMPIS RECEPTET
Eleverna reflektera vilka egenskaper/ingredienser en bra kompis ska ha. Därefter skriver de ner ingredienserna i ett recept.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Vänskap, Empati
- Gruppdynamik, Diskussion & samtal
VEM ÄR VEM?
Att öva på att se skillnad mellan de olika rollerna/superkrafter
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Mobbning, Nätmobbning, Roller
- Kunskap, Gruppdynamik, Diskussion & samtal
WALK IN MY SHOES
Reflektera och respektera varandras olikheter
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati
- Gruppdynamik, Lära känna, Känsloövning, Pyssla
BALLONG HAVET
Denna övning är en samarbetsövning som stärker gruppens sammanhållning och tydliggör vilken stor skillnad det kan göra när man hjälps åt.
- Ca 40 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati
- Gruppdynamik, Pyssla, Motorik
VAD TYCKER DU, VAD TYCKER JAG?
Se att man tycker i bland lika och andra gånger olika
- Ca 40 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati
- Gruppdynamik, Lära känna, Diskussion & samtal
MEMORY LOSS
Se hur andra uppfattar en. Stämmer det in med min egen självbild?
- Ca 40 minuter
- För årskurs: 7, 8, 9
- Vänskap, Empati
- Gruppdynamik, Lära känna, Känsloövning, Diskussion & samtal
TA STÄLLNING
Ta ställning i olika frågor. Öva på att i en grupp säga/visa vad man tycker utan att bli påverkad av anda
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Kränkningar, Mobbning, Rykten & källkritik, Grupptryck, Lösningar
- Kunskap, Gruppdynamik, Diskussion & samtal
VET DU HUR DET KÄNNS
Få höra andras historia, erfarenheter och upplevelser.
- Ca 60 minuter
- För årskurs: 6, 7, 8, 9
- Empati, Mobbning, Roller, Konsekvenser, Rykten & källkritik, Grupptryck, Lösningar
- Lära känna, Känsloövning, Diskussion & samtal
BLOMMAN
Denna övning syftar till att öva på att identifiera och förstå både sina egna och andras behov. Den hjälper eleverna att inse betydelsen av en god miljö för att främja välmående och personlig utveckling.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati
- Gruppdynamik, Lära känna, Känsloövning, Diskussion & samtal
GET MY NUMBER
Att på ett roligt sätt lära känna varandra, där siffror symboliserar saker om mig.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Fördomar
- Gruppdynamik, Lära känna, Diskussion & samtal
WALK AND TALK
Att samtala om ett ämne/begrepp exempel som sedan redovisas för klassen under en promenad
- Ca 60 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Kränkningar, Mobbning
- Lära känna, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal, Utomhus
SPEED DEJT
Som Speed Dejting, som handlar om självreflektion och att lära känna sina klasskompisar.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati
- Gruppdynamik, Lära känna, Diskussion & samtal
TILLBAKA I TIDEN
Att gå tillbaka i tiden och se tillbaka hur mycket man växt som människa.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati
- Lära känna, Känsloövning, Förändringsövning
JASMINE
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Nätmobbning, Grupptryck
- Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
PROBLEMLÖSAREN
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Konflikt, Kränkningar, Konsekvenser, Rykten & källkritik, Språkbruk, Lösningar
- Kunskap, Lära känna, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
ROLLERNA JUNIOR
I denna övning integreras filmen med interaktiv dialog. Du kommer att prata med Kim som om det händer “live”.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Mobbning, Roller, Grupptryck
- Gruppdynamik, Diskussion & samtal
TEATER KKM
Lära sig begrepp och skillnaden på konflikt, kränkning och mobbing. För att sedan hitta verktyg att kunna agera efter dessa kunskaper. Glädje och gemenskap där flera sinnen får jobba.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning
- Kunskap
HÖRFÖRSTÅELSE KKM
Hörförståelse med tre olika dilemman (uppläst av läraren). Lära sig begrepp och skillnaden på konflikt, kränkning och mobbning.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3
- Skillnaden KKM( konflikt, kränkning och mobbing)
- Kunskap, Diskussion & samtal
VÅRA KLASSREGLER
Tillsammans ska klassen komma fram till klass regler.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3
- Vänskap, Empati, Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller
- Kunskap, Gruppdynamik, Lära känna, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
KÄNSLOPLÅSTER
Känslor och olika behov. Här får man reflektera över vad man själv behöver när man är ledsen inombords.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Vänskap, Empati, Konflikt, Kränkningar
- Lära känna, Känsloövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
HERO STICKAN
Motorik, glädje, samarbete. En övning att ta till när det behövs en brainbreak/bensträckare.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Lösningar, Brainbreake
- Motorik
RITA & REFLEKTERA KKM
Eleverna får möjlighet att rita eller illustrera en händelse kopplad till konflikt, kränkning eller mobbning. Syftet är att ge eleverna ett tryggt sätt att bearbeta sina tankar genom bildskapande
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning
- Kunskap, Känsloövning, Motorik
HEROFILM MELLANSTADIET
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati, Kränkningar, Mobbning, Lösningar
- Gruppdynamik, Förändringsövning
FLER EXEMPEL MOBBNING/KRÄNKNING
Detta är en repetitionsövning från avsnitt 2. Klassen ska tillsammans ge fler exempel på fysisk, psykisk, verbal och nätmobbning.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning
- Kunskap, Diskussion & samtal
PORTALEN AVSNITT 2
Avsnitt 2 av BE THE HERO JUNIOR. Vi lär oss att det finns olika typer av kränkningar/mobbning. Fysisk, Verbal, Psykisk och nätmobbning.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning
- Kunskap
DINA ERFARENHETER H
Detta är er skolas enkätundersökning om vad elever upplevt det sista året, men också hur man vill förändra sig i framtiden. Vill skolan kan man använda denna enkät flera gånger och se det som ett verktyg för att se förändring.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 7, 8, 9
- Statistik
- Kunskap, Förändringsövning
TEATERN HÖGSTADIET
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.
- Ca 60 minuter
- För årskurs: 7, 8, 9
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller, Konsekvenser, Grupptryck, Fördomar
- Kunskap, Gruppdynamik, Förändringsövning, Diskussion & samtal
HEROFILM HÖGSTADIET
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati, Kränkningar, Mobbning, Lösningar
- Gruppdynamik, Förändringsövning
PORTALEN AVSNITT 3
I det tredje avsnittet av BE THE HERO JUNIOR följer vi Kim, som tar olika roller i en mobbningssituation. Eleverna får en tydlig förståelse för hur dessa roller fungerar och påverkar en situation.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Kränkningar, Mobbning, Roller
- Kunskap, Värdegrundsövning
PORTALEN AVSNITT 4
I det fjärde avsnittet pratar vi äntligen om hur man blir en HERO och hur man kan agera i olika situationer. Vi går igenom de utmaningar som kan uppstå när man vill säga ifrån eller hjälpa någon.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Vänskap, Lösningar
- Kunskap, Förändringsövning
PORTALEN AVSNITT 1 INTRO
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning
- Kunskap, Värdegrundsövning
SUPER ACT INTRO
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Mobbning, Roller, Konsekvenser
- Kunskap, Gruppdynamik, Förändringsövning, Diskussion & samtal
OPERATION SARA INTRO
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 5, 6, 7, 8, 9
- Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Konsekvenser, Rykten & källkritik
- Kunskap, Förändringsövning, Diskussion & samtal
MITT VAL INTRO
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati, Mobbning, Konsekvenser, Grupptryck, Lösningar
- Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
EFTERTEST – HÖGSTADIET
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller, Konsekvenser, Rykten & källkritik
- Kunskap
EFTERTEST – MELLANSTADIET
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 7, 8, 9
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller, Konsekvenser, Rykten & källkritik
- Kunskap
DINA ERFARENHETER M
Detta är er skolas enkätundersökning om vad elever upplevt det sista året, men också hur man vill förändra sig i framtiden. Vill skolan kan man använda denna enkät flera gånger och se det som ett verktyg för att se förändring.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6
- Statistik
- Kunskap, Förändringsövning
EGNA ERFARENHETER – ROLLER
Eleverna får reflektera över sina egna erfarenheter och dela med sig av situationer där de har sett eller upplevt olika roller i en kränknings- eller mobbningssituation.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Kränkningar, Lösningar
- Känsloövning, Diskussion & samtal
INTRODUKTION MELLANSTADIET
Detta är en introduktion för skolans personal. Det är ett antal viktiga lektioner placerade i den ordningsföljd som ger mest bäst effekt enligt skolorna som ingått i våra testgrupper.
- Ca 60 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6
- Roller, Lösningar, Statistik
- Kunskap, Övningar skolpersonal
TEATER TYPER
Genom att sätta sig in i olika roller och iscensätta en teater får eleverna möjlighet att utveckla sin empati och förståelse för hur mobbning kan yttra sig i olika former.
- Ca 60 minuter
- För årskurs: 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Mobbning, Lösningar
- Förändringsövning, Diskussion & samtal, Motorik
HÖRFÖRSTÅELSE TYPER
Denna övning syftar till att stärka elevernas hörförståelse, kritiska tänkande och empati genom att lyssna på och analysera olika scenarier om mobbning.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Mobbning
- Diskussion & samtal
HERO SAMTAL KKM
Eleverna får belöning för sina kunskaper om Konflikt, Kränkning och Mobbning. Klassen samlar sitt första klistermärke till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Vänskap
- Kunskap, Gruppdynamik
FÖRBEREDELSER
Förberedelserna görs för att skapa en trygg och engagerande start, där eleverna vet vad som väntar och känner sig delaktiga.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Förberedelser
- Kunskap
LOPPA KKM
Denna motoriska övning hjälper eleverna att repetera och förstärka det de lärt sig på ett roligt sätt. Genom att klippa och vika en Hero-loppa får de en fysisk representation av sina kunskaper.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning
- Kunskap, Motorik
KUNG/DROTTNING
Vi drömmer oss bort med Maximus. En övning där eleverna får rita och berätta vad de skulle göra om de vore kung/drottning.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Lösningar
- Diskussion & samtal
OM DU VORE TROLLKARL
Vi drömmer oss bort med Maximus. En övning där eleverna får rita och berätta vad de skulle göra om de vore trollkarl.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Lösningar
- Diskussion & samtal, Motorik
OM DU VORE LÄKARE
Vi drömmer oss bort med Maximus. En övning där eleverna får rita och berätta vad de skulle göra om de vore läkare.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Lösningar
- Diskussion & samtal, Motorik
OM DU VORE UPPFINNARE
Vi drömmer oss bort med Maximus. En övning där eleverna får rita och berätta vad de skulle göra om de vore uppfinnare.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Lösningar
- Diskussion & samtal, Motorik
KUNSKAPSTEST KAPITEL 1
Denna övning är utformad för att repetera och säkerställa att eleverna har förstått skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning
- Kunskap
HERO SAMTALET ROLLER
Klassen ringer HERO och får belöning för sina kunskaper om de olika rollerna som finns. Klassen samlar fler klistermärken till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Roller
- Kunskap
HERO SAMTALET SÄTT
Eleverna får belöning för sina kunskaper om att det finns olika typer av mobbning. Klassen samlar fler klistermärken till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Kränkningar
- Kunskap
KUNSKAPSTEST KAPITEL 2
Denna övning är utformad för att repetera och säkerställa att eleverna har förstått att mobbning kan se ut på olika sätt.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Vänskap, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning
- Kunskap
KUNSKAPSTEST KAPITEL 3
Denna övning är utformad för att repetera och säkerställa att eleverna har förstått att det finns olika roller i en kränkning eller mobbnings situation.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Roller
- Kunskap
HERO PIZZA
En rolig motorisk övning där olika begrepp repeteras.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Vänskap, repetera
- Kunskap, Diskussion & samtal, Pyssla, Motorik
HERO CHIPS
En kreativ övning där eleverna designar och delar ut “chips” med positiva budskap för att träna på att lyfta andra och sprida glädje.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Empati
- Värdegrundsövning, Förändringsövning, Pyssla, Motorik
HERO DETEKTIVERNA
En repetionsövning där eleverna får agera detektiver för att hitta begrepp de lärt sig.
- Ca 40 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Repetera
- Kunskap, Gruppdynamik, Diskussion & samtal
MOBIL EXPERIMENTET
Övningen belyser problematiken med användning av telefonen och sociala medier. Eleverna får se ett socialt experiment där ungdomar uppmanas att lägga undan sina telefoner.
- Ca 40 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Sociala medier och nätet
- Kunskap, Diskussion & samtal
HERO AFFÄREN
Här får eleverna värdera vad de tycker är viktiga egenskaper att ha.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Vänskap, Empati
- Känsloövning, Diskussion & samtal, Pyssla, Motorik
SOCIALA MEDIER
Reflektera över vilka konsekvenser det kan få att kränka någon på sociala medier.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Kränkningar, Nätmobbning, Roller, Konsekvenser, Språkbruk, Lösningar
- Kunskap, Förändringsövning, Diskussion & samtal
POSITIVT ELLER NEGATIVT GRUPPTRYCK
Övningen hjälper eleverna att förstå vad grupptryck är och hur det kan påverka deras val och beteenden. Genom att diskutera både positivt och negativt grupptryck får eleverna reflektera över hur de kan stå emot negativa influenser och istället påverka varandra på ett positivt sätt.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Grupptryck
- Diskussion & samtal
FÖRDOMAR, FAKTA, VÄRDERING
Lära sig begreppen fördomar, fakta och värderingar, och vad de innebär.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Rykten & källkritik, Grupptryck, Fördomar
- Kunskap, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
VÅGA FRÅGA
En hörförståelse där ni får diskutera, i detta fall positivt grupptryck.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Grupptryck
- Gruppdynamik, Förändringsövning, Diskussion & samtal
FYRVERKERIER
Detta är en övning där eleverna får illustrera starka känslor.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Konsekvenser
- Känsloövning
TRYGG FRÅN START
En 10 minuters film och övning som säkerställer att skolan är förberedd, att all personal vet hur de ska agera och att varje barn vet vart de kan vända sig.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Lösningar
- Kunskap, Övningar skolpersonal
SUPERKRAFTER
Lära sig begrepp och bli bekant med Heros superkrafter samt vad de innebär.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Lösningar
- Kunskap, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
HUR GÖR VI (KONTRAKT)
Eleverna ska få möjlighet att tillsammans bestämma regler och klimat för klassen. Genom att vara delaktiga i processen känner de ett större ansvar och engagemang.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Konsekvenser
- Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
MITT VAL TA STÄLLNING
Eleverna får genom mittvalskort ta ställning till olika påståenden. De övar på att reflektera över sina egna åsikter utan att påverkas av andra.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Vänskap, Empati, Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Roller, Lösningar
- Kunskap, Lära känna, Värdegrundsövning, Diskussion & samtal
HITTA LÖSNINGAR
Övningen syftar till att stärka elevernas förmåga att analysera sociala situationer, förstå konsekvenser av olika val och träna på att fatta beslut som främjar respekt och samhörighet.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Empati, Lösningar
- Kunskap, Diskussion & samtal
ANDAS IN OCH UT SOPPA
Här får eleverna öva på att använda en andningsteknik för att lunga och samla sig vid starka känslor.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- andningsteknik
- Kunskap, Känsloövning, Motorik
HERO SKYNKET
Denna övning handlar om att stärka samarbete, respekt och gemenskap i klassen, samt att uppmuntra eleverna att lära känna varandra bättre. Eleverna får möjlighet att lära känna varandra och öva på samarbete, respekt och gruppdynamik.
Genom att höra sitt namn sagt av andra känner sig eleverna sedda
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Vänskap, Empati
- Gruppdynamik, Lära känna
BRA KOMPIS TRIANGEL
Den här övningen är gruppstärkande, öva samarbete samt se olika perspektiv och argumentera.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5
- Vänskap
- Gruppdynamik, Lära känna, Värdegrundsövning, Diskussion & samtal
AMANDAS MAMMOR
Syftet med övningen är att reflektera över och utveckla förmågan att förstå andras perspektiv, samt att stå upp för sin egen åsikt och argumentera för den.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- diskrimineringsgrunderna
- Kunskap, Värdegrundsövning, Diskussion & samtal
SIGGES STOREBROR
Syftet med övningen är att reflektera över och utveckla förmågan att förstå andras perspektiv, samt att stå upp för sin egen åsikt och argumentera för den.
- Ca 20 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Perspektiv
- Kunskap, Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Diskussion & samtal
PRATA OM SKVALLER
Här får eleverna diskutera vad skvaller betyder och kan få för konsekvenser.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Rykten & källkritik
- Kunskap, Gruppdynamik, Värdegrundsövning, Förändringsövning, Diskussion & samtal
ÄPPLET HÖGSTADIET
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Mobbning, Konsekvenser, Fördomar
- Kunskap, Värdegrundsövning, Känsloövning, Diskussion & samtal
MOBBARNA
En känslosam övningen som visar hur lätt vi dömer andra, men också vilka allvarliga konsekvenser mobbning kan få.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Empati, Mobbning, Konsekvenser, Fördomar
- Kunskap, Känsloövning, Diskussion & samtal
LAG-REGEL-NORM
I denna övning får eleverna lära sig skillnad på lag, regel och norm samt vad det innebär.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Viktiga begrepp
- Kunskap
SUPERKRAFTERNA JUNIOR
Övningen kombinerar film, diskussion och kreativt skapande för att hjälpa elever att identifiera och reflektera över sina inre styrkor.
- Ca 30 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3, 4
- Superkrafter
- Förändringsövning, Motorik
HERO SAMTALET LÖSNING
Klassen ringer HERO och får belöning för sina kunskaper hur man blir en HERO och använder sina superkrafter.
- Ca 10 minuter
- För årskurs: Förs, 1, 2, 3
- Lösningar
- Kunskap
TEATERN MELLANSTADIET
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.
- Ca 60 minuter
- För årskurs: 4, 5, 6, 7, 8, 9
- Konflikt, Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning, Roller, Konsekvenser, Grupptryck, Fördomar
- Kunskap, Gruppdynamik, Förändringsövning, Diskussion & samtal