Bättre bygga starka barn än att laga trasiga vuxna

BE THE HERO är ett värdegrundsprogram som gör det enkelt för skolan att utbilda sina elever i arbetet mot kränkningar, våld, mobbning och utanförskap. Via interaktiva filmer och övningar skapas ett gemensamt språk där eleverna får kunskap och verktyg att vara en del av lösningen.

Utbildning av eleverna är en central del av BE THE HERO men skolpersonalen har en nyckelroll i implementering och ledning av utbildningen. Personalens engagemang och insatser är avgörande för att skapa en trygg och positiv skolmiljö för alla. Personal, utbildning och förberedelse: Personalen, inklusive lärare, skolledning och EHT går igenom och får förståelse om BE THE HERO. Då utbildningen motiverar eleverna att prata med vuxna, måste skolan vara redo att ta emot dessa samtal. Detta inkluderar att fastställa strategier, samt att definiera roller och ansvar på skolan. Utbilda eleverna: Genom Interaktiva filmer och övningar som är utformade för att öka medvetenhet, empati och perspektiv skapas en kultur av delaktighet och ansvarstagande. Eleverna känner sig engagerade att ta aktivt ansvar för att främja en trygg skolmiljö för alla. Uppföljning och utvärdering: Eleverna svarar på en enkät som genomförs efter grundutbildningen. Statistiken identifierar skolans utmaningar och områden för förbättring. Detta inkluderar att samla in data om mobbning och skolklimat, som blir ett viktigt verktyg för skolan att arbeta vidare med. Långsiktighet och utveckling: För att säkerställa långsiktighet och att bidra till att skolan håller arbetet levande, erbjuder BE THE HERO fortsättningsövningar och uppföljning. Elevernas och skolpersonalens feedback används för att justera och förbättra utbildningen över tid.

Bättre bygga starka barn än att laga trasiga vuxna

BE THE HERO är ett värdegrundsprogram som gör det enkelt för skolan att utbilda sina elever i arbetet mot kränkningar, våld, mobbning och utanförskap. Via interaktiva filmer och övningar skapas ett gemensamt språk där eleverna får kunskap och verktyg att vara en del av lösningen.

Utbildning av eleverna är en central del av BE THE HERO men skolpersonalen har en nyckelroll i implementering och ledning av utbildningen. Personalens engagemang och insatser är avgörande för att skapa en trygg och positiv skolmiljö för alla.

Personal, utbildning och förberedelse

Personalen, inklusive lärare, skolledning och EHT går igenom och får förståelse om BE THE HERO. Då utbildningen motiverar eleverna att prata med vuxna, måste skolan vara redo att ta emot dessa samtal. Detta inkluderar att fastställa strategier, samt att definiera roller och ansvar på skolan.

Utbilda eleverna

Genom Interaktiva filmer och övningar som är utformade för att öka medvetenhet, empati och perspektiv skapas en kultur av delaktighet och ansvarstagande. Eleverna känner sig engagerade att ta aktivt ansvar för att främja en trygg skolmiljö för alla.

Uppföljning och utvärdering

Eleverna svarar på en enkät som genomförs efter grundutbildningen. Statistiken identifierar skolans utmaningar och områden för förbättring. Detta inkluderar att samla in data om mobbning och skolklimat, som blir ett viktigt verktyg för skolan att arbeta vidare med.

Långsiktighet och utveckling

För att säkerställa långsiktighet och att bidra till att skolan håller arbetet levande, erbjuder BE THE HERO fortsättningsövningar och uppföljning. Elevernas och skolpersonalens feedback används för att justera och förbättra utbildningen över tid.

BTH– Kunskap och verktyg för en tryggare skolmiljö

I BE THE HERO arbetar vi aktivt med att ge eleverna kunskap och verktyg för att skapa en trygg och inkluderande skolmiljö. Genom engagerande övningar och praktisk träning utvecklar eleverna viktiga färdigheter inom socialt samspel, konflikthantering och psykisk hälsa.

BE THE HERO lär eleverna viktiga färdigheter och kunskaper kring: 

Känna igen mobbning

  • Identifiera verbal, fysisk, psykisk och nätmobbning

  • Förstå tidiga tecken och konsekvenser

Känna igen olika roller

  • Se hela bilden: mobbare, utsatt, åskådare, passiv mobbare och medmobbare

Empati & medkänsla

  • Utveckla förmågan att förstå andra

  • Minska fördomar och respektera olikheter

Använda sina “Superkrafter”

  • Träna på att vara Uppmärksam, Modig, Godhjärtad och Rättvis

  • Agera istället för att vara passiv vid mobbning

Hjälp mobbaren att förändras

  • Stötta både den utsatte och hjälpa mobbaren att förändra sitt beteende

  • Fokusera på att lösa orsaker, inte bara symptomen

Konfliktlösning & kommunikation

  • Öva på fredlig och respektfull konflikthantering genom rollspel och diskussioner

Självförtroende & självkänsla

  • Bygga självförtroende och känna sig delaktig i skolgemenskapen

Ansvarstagande

  • Ta ansvar för sitt eget beteende

  • Bidra till en trygg och respektfull skolmiljö

SKOLAN BEHÖVER FÖLJANDE:

  • BE THE HERO-skolpaket (licens utbildningsplattform och HERO BOX)
  • Personal på skolan som skall guida eleverna genom utbildningen
  • Klassrum som har projektor och högtalare
  • Eleverna kan vid vissa övningar behöva ha: Ipads, Chrombooks eller dator. 

Skolan ska involvera skolhälsovården och elevhälsoteamet samt informera vårdnadshavare om att arbetet med BE THE HERO har startat. Detta är viktigt eftersom programmet väcker tankar, känslor och insikter hos eleverna. Samtidigt vill vi engagera föräldrarna i deras barns välmående.

Forskning visar att det är avgörande att prata med barn om svåra och allvarliga ämnen. 

Vår enkätundersökning, som omfattar över 3 000 elever, visar att 36 % av de utsatta aldrig har berättat för någon vuxen.

Därför är det viktigt att skolan är förberedd på att ta emot dessa samtal, eftersom sådant som tidigare varit dolt kan komma fram och behöver hanteras.

När elever börjar prata med vuxna är det en stor framgång i det förebyggande arbetet. Skolan kommer att märka att eleverna tar ställning och aktivt vill motverka kränkningar, utanförskap och mobbning. Nu är det avgörande att skolan tar en aktiv roll i att stödja eleverna i denna förändring. Därför bör det finnas en tydlig plan för hur detta ska hanteras, vilket vi också tar upp i introduktionen.

På vår utbildningsplattform är alla lektioner strukturerade i en tydlig ordning. Med hjälp av QR-koder, modern teknik, engagerande filmer och spelinspirerade upplevelse genomför klassen varierande uppdrag och övningar.

För skolans personal som leder utbildningen finns en detaljerad lärarinstruktion för varje lektion. Enligt skolpersonalens erfarenhet tar det ungefär en timme att förbereda hela utbildningen.

 Bra att känna till:

  • Längden på BE THE HERO:s grundutbildning varierar mellan skolstadierna. Lågstadiet är mer omfattande, medan mellan- och högstadiet omfattar cirka 5–6 lektionstimmar.
  • Utbildningen rekommenderas att genomföras under 2–4 veckor (lågstadiet något längre på grund av fler lektioner).
  • Lektionerna innehåller läs- och hörförståelse samt samarbetsövningar.
  • Undervisningen är varierad och sker i grupp, helklass och ibland individuellt.
  • Efter grundutbildningen finns en omfattande övningsbank med olika inriktningar för att skapa en röd tråd i skolans värdegrundsarbete.

Inbakat i vårt program finns enkäter som eleverna svarar på. Dessa enkäter är anonyma. Enkäter ger skolan en bra bild på klassnivå om mobbning och kränkningar historiskt och nuläge. Enkäten är också utvecklad så att man kontinuerligt kan göra enkäten för att se vilket resultat och förändring som skolans arbete skapar. Alla data som vi samlar in om respektive skola är endast till för skolan och kommer ej att visas för tredje part. Dock så ligger samtliga skolors svar till grund för att presentera HERO´s övergripande arbete och progress.

Hur går det till

När eleverna gör sin enkät som ligger inbakad i BE THE HERO, så använder skolan sin unika skolkod. Skolan får access till sina elevers enkätsvar via deras egna adminsida där skolan får sin samtliga elevers svar. Där kan de skapa olika filter för att verkligen fördjupa sig i sin skolas statistik. Vi kommer att skapa övningar för klasser där man arbetar med sin egen statistik, så att de blir än mer delaktiga i den positiv förändring som BE THE HERO ger.

Skolan har nu påbörjat ett långsiktigt arbete med en gemensam värdegrund. Elever och personal har fördjupad kunskap om mobbning, ett gemensamt språk för att diskutera dessa frågor samt tillgång till statistik som visar både historiska trender och nuläget. Arbetet med att skapa en varmare och mer inkluderande skolmiljö har tagit form, och insatser för att förebygga mobbning, utanförskap, psykisk ohälsa och våld har inletts.

I övningsbanken finns nya övningar som hjälper till att upprätthålla engagemanget och motivationen hos eleverna att fortsätta vara HERO:s.

Från och med 2025 kommer BE THE HERO att finnas tillgängligt för elever från förskolan upp till årskurs 9.

BE THE HERO bygger på beprövade metoder och riktlinjer som har visat sig effektiva genom forskning och praktisk tillämpning. Det finns flera organisationer och institut som bedriver forskning och ger riktlinjer för mobbningsprevention.
Några av de mest kända inkluderar:

  1. Olweusprogrammet: Olweusprogrammet fokuserar på att skapa en trygg skolmiljö genom att involvera hela skolgemenskapen, inklusive elever, lärare och föräldrar.
  2. Committee for Children (CFC): Committee for Children fokuserar på att utveckla program och resurser för att främja barns sociala och emotionella lärande.
  3. Pacer’s National Bullying Prevention Center: Pacer’s NBPC arbetar för att förebygga och stoppa mobbning genom utbildning, resurser och stöd till elever, föräldrar och skolor.
  4. World Health Organization (WHO): WHO har publicerat riktlinjer och rapporter om mobbning och dess konsekvenser för barns hälsa och välbefinnande. Deras rapporter ger en omfattande översikt över problemet med mobbning och ger rekommendationer för att förebygga och hantera det.

Genom att implementera BE THE HERO i enlighet med etablerade riktlinjer och bästa praxis kan vi dra nytta av den samlade kunskapen och expertisen på området.

BE THE HERO är resultatet av ett nära samarbete med sakkunniga, skolkuratorer, lärare och elever. Vi tror starkt på att alla ska känna sig delaktiga i arbetet för en tryggare skolmiljö, och därför har eleverna själva varit med och bidragit till utformningen av utbildningen. Genom att inkludera deras perspektiv och erfarenheter säkerställer vi att programmet är relevant och engagerande för alla som deltar.

Programmet har testats i flera skolor runt om i landet och har fått mycket positiv feedback. Lärare, elever och skolpersonal rapporterar om en tydlig förbättring av skolklimatet och en ökad förståelse för hur mobbning kan förebyggas. Vi är stolta över att erbjuda en utbildning som bygger på samverkan och delaktighet.

Vårt mål är att vi inom en snar framtid har en kombination av följsamhet mot riktlinjer och genomförande av forskningsbaserade utvärderingar.