BTH´s introfilm som eleverna ser vid starten
Just nu genomförs ett skarpt test av BE THE HERO (BTH) på ett 20-tal skolor i Sverige. Syftet är att få inputs från lärare och elever inför den stora spridningen höstterminen 2022.
OM BE THE HERO
BE THE HERO är ett färdigt paket för skolans lagstadgade arbete mot mobbning, kränkningar och utanförskap. På ett roligt och lärorikt sätt gör eleverna olika uppdrag, filmspel, interaktiva klurigheter, teater & Quizzes, som lockar fram empati och goda egenskaper. Arbetet sker i grupp och i vissa delar individuellt. BTH tar fem timmar och förändringen sker omedelbart. BTH består av två delar:
• E-plattformen där utbildningen med övningar finns
• HERO BOX 131 kort med kunskap & uppdrag (en box/klass)
Sveriges skolor lyder under skollagen och ska vara fria från kränkande behandling, mobbning och diskriminering. De ska aktivt arbeta med att förebygga och åtgärda kränkningar. Med tanke på att mobbning ofta sker i vuxnas frånvaro, krävs det även att involvera eleverna för att arbetet mot mobbning ska bli framgångsrikt. Vi har utvecklat en modell och plattform med färdiga lektioner och övningar, som ger eleverna ökad kunskap som involverar dem i det förebyggande arbetet mot mobbning och utanförskap.
På ett nytänkande sätt får eleverna arbeta med HERO-korten i olika övningar. Genom uppdragen och sina diskussioner sinsemellan lär sig eleverna om mobbningens roller, förfarande och konsekvenser. De lär sig också om de superkrafter de har inom sig, som kan göra skillnad idag och som kommer ha en positiv betydelse för livet. Med nya kunskaper och insikter väljer elever att förändra sina beteenden och blir en HERO. En person som verkar för en mer inkluderande, varmare och rättvisare värld.
Intresseanmälan BE THE HERO
Vi arbetar med en lösning att se till att alla Sveriges skolor kan få göra BE THE HERO utan kostnad. Därför vill vi veta om din skola är intresserad, är ni det fyll då i detta formulär. Vi återkommer vi när vi kan ge mer information om höstterminen 2022.
Anmälda skolor till BE THE HERO
Skola | Kommun | Status |

"Utvärdering av första omgången Be the Hero Vi på IES Östersund fick information om Hero of the Talks koncept mot mobbning, Be the Hero, genom vår skolsköterska Mia. Mia hade under ett möte med SKR, fått information från en av Hero of the Talks grundare, Johan Rolander, om deras koncept. Vi vet att mobbning och utanförskap tyvärr förekommer i skolor och att det är viktigt att arbeta med detta kontinuerligt. Det främjande och förebyggande arbetet mot mobbning och utanförskap är något som alltid måste pågå. Det som tilltalade oss på IES Östersund med detta koncept var att det var ett färdigt paket om 5 timmar och ett koncept som minst sagt gör eleverna mycket delaktiga. Det krävdes heller ingen utbildning eller större planering för att använda sig av konceptet i skolan utan allt var förberett från Hero of the Talk. Lärarinstruktionerna var enkla att förstå. Det material som används - Hero box med dess kort är proffsigt gjorda och tilltalar eleverna. De innehåller mycket bra information. Vi har nu påbörjat utbildningen med våra årskurs 6:or och kommer under våren att fortsätta även med åk 4 och 5. Vår förhoppning är att våra elever ska lära sig hur de förhindrar mobbning och även lära sig hur de ska agera om de skulle upptäcka att mobbning sker. Vårt mål är så klart att ingen mobbning ska ske på vår skola. Efter att vi nu är klar med en klass har vi bara positiva erfarenheter. Lektionerna är mycket varierande, givande och även berörande. Trots att lektionerna är 1 timme långa var eleverna delaktiga, intresserade och samarbetade genom övningarna. Diskussionerna i anslutning till lektionerna var givande och de reflektioner som eleverna gjorde var glädjande att följa. Några ord från eleverna: “Tänk att man kan mobba på så många olika sätt” “Jag har lärt mig jättemycket” “Nu törs man säga ifrån” “Jag vill vara en Hero” “De här lektionerna var jättebra” “Tiden gick så fort” “Jobbigt att få veta att så många tar självmord” “Jag kommer att säga ifrån”
"Det har varit ett väldigt kul, viktigt och otroligt givande projekt, som lett till mycket bra diskussioner, insikter och tankar. Vi har skrattat och gråtit tillsammans och efter Hero känns det att vi har över lag en finare gemenskap i klassen. Vi har skapat ett gemensamt språk kring alla begrepp vi lärt oss. Vi har sett en stor vinning i att göra detta tillsammans och eleverna har verkligen varit engagerade.
Dagligen efter projektet har vi hört elever komma till oss eller höra dom säga ifrån när dom ser saker som inte känns ok. De påminner varandra - Tänk på att vara en HERO, det där är inte ok. osv (dom använder begreppen) och har förstått att mobbning är så mycket mer än ett offer och en mobbare.
Vi har i alla klasser då vi vuxna pratat med varandra, känt att vi alla har lyckats fånga upp elever som är svåra att nå, då de själva kommit till insikt och kommit fram till själv vilken del man själv har osv. Bra att vi alla på mellanstadiet gjort det. Det har hjälpt oss vuxna att sprida det "gemensamma språket" där vi även har kunnat prata med andra lärares elever då man vet att dom förstår begreppen.
Jag har arbetat massor genom åren med värdegrunder, psykosociala hälsan, mobbning osv och har inte tidigare jobbat med ett material som haft sådan genomslagskraft. Filmerna och viss info är ganska tunga, men det är ju verkligheten och många blir berörda och det har genererat till otroligt fina samtal mellan elever och med oss vuxna. Upplägget är verkligt, känslosamt, berörande och elevnära. Så det har varit viktigt att fånga upp dom som blivit berörda och prata. Mig veterligt finns det inget annat material som berör och belyser så många punkter. Vi hoppas att detta kommer ut snarast till Sveriges skolor då Hero är väldigt bra uppbyggt och ger stora effekter."
Generellt har barn låg kunskap om vad mobbning och utanförskap egentligen är. De känner naturligtvis till orden och innebörden i stort, men på grund av okunskap om vart gränsen går för skämt, kränkningar, trakasserier och diskriminering, så går det ofta för långt. Man vet inte vad mobbning egentligen är och än mindre hur man skall agera och blir därför ofta passiva i mobbningssituationer. Detta gör att mobbning ofta förblir oupptäckt för skolpersonal och även föräldrar. Därmed kvarstår problemet.
BE THE HERO ÄR EN LÖSNING PÅ UTANFÖRSKAP OCH MOBBNING
Via filmer, övningar och uppdrag lockas känslor, medvetenhet och empati fram. Eleverna får kunskap om de olika rollerna, mobbningens förfarande och konsekvenser. Men viktigast av allt, rollernas betydelse för mobbningens fortsättning eller stopp. Med dessa nya kunskaper väljer elever att förändra sitt beteende och sin roll till att bli en HERO, som medverkar till en finare gemenskap.
Vår utbildningsplattform ger skolan ett färdigt material att utbilda barn på ett helt unikt sätt, för att öka kunskapen och locka fram deras goda egenskaper.