Övning: Vattnet kokar
Syfte: Hjälpa barn att förstå hur känslor påverkar vårt tänkande och hur lugn hjälper oss att fatta bra beslut.
Material:
En burk eller ett glas med vatten
En sked
Lite glitter eller sand (valfritt)
Steg-för-steg:
1. Start – “När hjärnan kokar”
Visa burken med vatten för eleverna.
Säg:
“Tänk att den här burken är som vår hjärna. När vi blir arga, stressade eller ledsna – då börjar vattnet koka. Då blir det rörigt här inne.”
Lägg i glitter eller sand (om du har), och rör om kraftigt.
“Ser ni hur det glittrar och rör sig överallt? Det är svårt att se klart då, precis som det är svårt att tänka klart när vi är jätte arga eller ledsna.”
2. Pausa – “Låta vattnet svalna”
Ställ burken stilla och säg:
“Nu låter vi vattnet vila lite. Vi andas tillsammans medan glittret sjunker. Det här är som att ta några djupa andetag när vi känner mycket känslor.”
Led eleverna i tre lugna andetag medan ni tittar på burken.
3. Reflektion – “Nu kan vi tänka klart”
När vattnet har blivit stilla igen:
“Nu när vattnet är lugnt, är det lättare att se igenom det. Så är det i vår hjärna också – när vi är lugna kan vi tänka klart och göra smarta val.”
Om det finns möjlighet, kan varje elev göra en egen glasburk med lock(barnmatsburk eller dyl).
Fyll med vatten och glitter.
Kan då även användas som en personlig stressburk.