1. Övningen kan göras i helklass eller mindre grupper efter klassens behov.
2. Skriv ut de färdiga frågeställningarna , dela ut “mitt val” korten(ett kort till varje elev)
Presentera “mitt val korten” och hur det fungerar.
3. Läs upp ett påstå i taget och räkna till tre, på tre håller varje elev upp mittval korten efter vad de tycker.
Samtala, reflektera, analysera.
Tyckte många lika?
Vill någon dela med sig, varför denne tycke på ett sätt?
Är det någon som ändrat åsikt efter diskssionen?
Är det ok att tycka olika?
https://pin.it/6vzAXMXQx
Ta några frågor åt gången beroende på tid.
Låt samtalet få ta plats.
Ändra frågeställningar efter klassens behov.
1. Övningen kan göras i helklass eller mindre grupper efter klassens behov.
2. Skriv ut de färdiga frågeställningarna , dela ut “mitt val” korten(ett kort till varje elev)
Presentera “mitt val korten” och hur det fungerar.
3. Läs upp ett påstå i taget och räkna till tre, på tre håller varje elev upp mittval korten efter vad de tycker.
Samtala, reflektera, analysera.
Tyckte många lika?
Vill någon dela med sig, varför denne tycke på ett sätt?
Är det någon som ändrat åsikt efter diskssionen?
Är det ok att tycka olika?
https://pin.it/6vzAXMXQx
Ta några frågor åt gången beroende på tid.
Låt samtalet få ta plats.
Ändra frågeställningar efter klassens behov.