ROLLSPEL/TEATER KKM

Lära sig begrepp och skillnaden på KKM (konflikt, kränkning och mobbing)
Syfte med övningen: Lära sig skillnaden på konflikt kränkning mobbning. För att sedan hitta verktyg att kunna agera efter dessa kunskaper. Glädje och gemenskap däe flera sinne får jobba.
betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 23

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 40 minuter

  • manus (finns att skriva ut)

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Teatergrupp
• Välj ut en grupp om 4–6 elever som ska öva på teatern.
• En vuxen är med i gruppen, har skrivit ut manus (finns tillgängliga för utskrift) och har en plats där gruppen kan öva ostört.
• Öva tills eleverna känner sig redo att kunna spela upp teatern. Detta kan ta olika lång tid och ske vid olika tillfällen om nödvändigt.

2. Rollfördelning och övning
• Den vuxna hjälper till att fördela roller och agerar som berättare i teatern för att skapa trygghet.
• De i teatergruppen som inte har repliker kan agera statister.

3. Förberedelser inför uppspelning
• Tre olika korta manus ska spelas upp för klassen.
• Klassen ska sedan avgöra om det handlar om konflikt, kränkning eller mobbning, och motivera varför.

Namnen i manus är förslag , byt ut vid behov.

Tips: Bjud in tex rektorn, kurator, vakmästaren.

Bjud in vårdnadshavare när ni spelat upp alla teatrar.

Låt eleverna själva komma på manus som visar skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning.

Se gärna till att det finns mycket tid att öva på teatern.

ROLLSPEL/TEATER KKM

Lära sig begrepp och skillnaden på KKM (konflikt, kränkning och mobbing)
Syfte med övningen: Lära sig skillnaden på konflikt kränkning mobbning. För att sedan hitta verktyg att kunna agera efter dessa kunskaper. Glädje och gemenskap däe flera sinne får jobba.
betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 23

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 40 minuter

  • manus (finns att skriva ut)

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Teatergrupp
• Välj ut en grupp om 4–6 elever som ska öva på teatern.
• En vuxen är med i gruppen, har skrivit ut manus (finns tillgängliga för utskrift) och har en plats där gruppen kan öva ostört.
• Öva tills eleverna känner sig redo att kunna spela upp teatern. Detta kan ta olika lång tid och ske vid olika tillfällen om nödvändigt.

2. Rollfördelning och övning
• Den vuxna hjälper till att fördela roller och agerar som berättare i teatern för att skapa trygghet.
• De i teatergruppen som inte har repliker kan agera statister.

3. Förberedelser inför uppspelning
• Tre olika korta manus ska spelas upp för klassen.
• Klassen ska sedan avgöra om det handlar om konflikt, kränkning eller mobbning, och motivera varför.

Namnen i manus är förslag , byt ut vid behov.

Tips: Bjud in tex rektorn, kurator, vakmästaren.

Bjud in vårdnadshavare när ni spelat upp alla teatrar.

Låt eleverna själva komma på manus som visar skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning.

Se gärna till att det finns mycket tid att öva på teatern.

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS i grupp om 3-5 personer

  • Handlar om om Konflikt, Kränkningar, Mobbning

  • manus (finns att skriva ut) FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Lyssna på läraren