1. Förberedelse:
* Skriv ut reflektionsfrågorna och dela ut dem till eleverna (PDF).
* Dela in klassen i mindre grupper (3–5 personer per grupp).
2. Visning av dokumentären:
* Förklara kort vad filmen handlar om och be eleverna vara uppmärksamma på hur ungdomarna reagerar.
* Starta videon och låt eleverna titta utan avbrott.
3. Gruppdiskussion:
* Efter filmen får varje grupp diskutera frågorna tillsammans.
* Låt varje grupp välja en person som antecknar de viktigaste reflektionerna.
4. Gemensam diskussion i klassen:
* Samla klassen och låt varje grupp dela några av sina tankar.
* Diskutera tillsammans hur mobilanvändning påverkar ungdomars vardag och vad man kan göra för att skapa en bättre balans.
5. Avslutning och reflektion:
* Be eleverna fundera på om de själva vill testa att minska sin skärmtid och i så fall hur.
* Eventuellt kan de skriva ner en egen plan för hur de kan förändra sitt mobilbeteende.