Den här övningen fått högst betyg i kategorin ”mest lärorik” i våra enkäter – baserat på svar från över 5 000 elever.
Forskning visar att vi måste prata om svåra ämnen. Den här övningen öppnar upp för viktiga samtal som kan göra skillnad.
Denna övning är allvarlig och väcker starka känslor. Många elever får en viktig tankeställare kring hur vi ser och behandlar varandra. De som uppskattar övningen mest är ofta de som själva varit utsatta.
1. Filmen börjar med att eleverna ska skanna en QR-kod för att avgöra om de kan se på en elev om hen mobbar. Filmen pausar efter en stund – se till att alla har skickat in sina svar innan ni går vidare.
2. Starta sedan filmen igen.
3. När resultaten visas och det framgår vilka barn som fått flest röster, pausas filmen.
Här leder du en diskussion kring varför dessa barn fått flest röster.
Fråga eleverna:
– Var det någon av er som röstade på dessa barn – och varför?
– Vad tror ni gjorde att just dessa barn fick flest röster?
4. Spela vidare filmen.
Nu visas vilka barn som fick minst antal röster.
Pausa igen och diskutera:
– Varför tror ni att dessa barn fick så få röster?
5. När diskussionen är klar, fortsätt filmen. Då visas de barn som fick minst röster.
Pausa igen och diskutera: Varför tror ni att dessa barn fick minst röster?
6. Spela sedan vidare filmen, där den verkliga sanningen om barnen avslöjas.
7. När filmen är slut, är det viktigt att fånga upp elevernas tankar och känslor.
Ställ frågor som:
– Hur kändes det att se den här filmen?
– Vilka tankar fick ni?
– Visste ni att mobbning kan vara så här allvarligt?
– Förklara att vem som helst kan bli mobbad – men ingen förtjänar det.
- Var minst två vuxna i rummet.
- Förbered er – se filmen i förväg.
- Elever kan vilja prata – avsätt tid för samtal.