1. Filmen börjar med att eleverna ska skanna en QR-kod för att avgöra om de kan se på en elev om hen mobbar. Filmen pausar efter en stund – se till att alla har skickat in sina svar innan ni går vidare.
2. Starta sedan filmen igen.
3. När resultaten visas och det framgår vilka barn som fått flest röster, pausas filmen.
Här leder du en diskussion kring varför dessa barn fått flest röster.
Fråga eleverna: Vem röstade på dessa barn? Varför tror ni att de fick flest röster?
4. När diskussionen är klar, fortsätt filmen. Då visas de barn som fick minst röster.
Pausa igen och diskutera: Varför tror ni att dessa barn fick minst röster?
5. Spela sedan vidare filmen, där den verkliga sanningen om barnen avslöjas.
6. När filmen är slut, är det viktigt att fånga upp elevernas tankar och känslor.
Ställ frågor som:
Hur kändes det att se den här filmen?
Vilka tankar fick ni?
Visste ni att mobbning kan vara så här allvarligt?
Förklara att vem som helst kan bli mobbad – men ingen förtjänar det.
Denna övning är allvarlig. Väldigt många elever får en rejäl tankeställare om vad de säger och gör mot andra. De som mest uppskattar denna övning är de som varit mobbade. All ny forskning visar att vi måste prata med elever om allvarliga saker. När ni kör denna lektion, vill vi att ni är flera vuxna och att alla är förberedda på barn vill börja prata.