1. Läs upp scenarier
• Läraren läser upp tre scenarier (utskriftsvänliga).
• Eleverna avgör om varje scenario handlar om en konflikt, kränkning eller mobbning och motiverar sina svar.
• Diskussionen kan ske i helklass eller i mindre grupper, beroende på klassens behov.
• Frågor för samtal finns efter varje scenario.
2. Repetera-diskutera-analysera
• Avsluta med att repetera, diskutera och analysera det ni har gått igenom.
• Låt samtalet ta den tid det behöver för att skapa en trygg och öppen atmosfär.
Låt eleverna illustrera bilder utifrån det de hört.
Var det någon karaktär, händelse eller miljö de fastnade extra för?
Varför?
illustrera denne karaktär, händelse eller miljö.
Eleverna kan gruppvis komma på en egen berättelse som berör dessa ämnen.
Spela in en ljudfil
1. Läs upp scenarier
• Läraren läser upp tre scenarier (utskriftsvänliga).
• Eleverna avgör om varje scenario handlar om en konflikt, kränkning eller mobbning och motiverar sina svar.
• Diskussionen kan ske i helklass eller i mindre grupper, beroende på klassens behov.
• Frågor för samtal finns efter varje scenario.
2. Repetera-diskutera-analysera
• Avsluta med att repetera, diskutera och analysera det ni har gått igenom.
• Låt samtalet ta den tid det behöver för att skapa en trygg och öppen atmosfär.
Låt eleverna illustrera bilder utifrån det de hört.
Var det någon karaktär, händelse eller miljö de fastnade extra för?
Varför?
illustrera denne karaktär, händelse eller miljö.
Eleverna kan gruppvis komma på en egen berättelse som berör dessa ämnen.
Spela in en ljudfil