Förberedelser:
1. Dela upp eleverna i grupper (ca 4 personer per grupp).
2. Skriv ut korten(pdf)
Klipp ut korten.
Utförande:
3. Dela ut 12 kort till varje grupp. På varje kort finns ett påstående om hur en bra klasskamrat ska vara.
4. Eleverna går igenom varje kort, läser upp korten för varandra, och diskuterar vad de tycker om varje påstående. Alternativt att gå igenom korten i helklass där läraren läser upp korten.
5. Tillsammans ska gruppen bygga en pyramid där de påståenden de anser vara viktigast hamnar högst upp, och de som är mindre viktiga hamnar längst ner.
Det är viktigt att alla i gruppen är delaktiga och diskuterar varför korten hamnar på olika platser i pyramiden.
6. När pyramiderna är färdiga, sätt upp dem och reflektera tillsammans:
Vad skiljer sig åt mellan gruppernas pyramider?
Varför har vissa grupper likadana pyramider?
Diskutera skillnaderna i prioritering och tankesätt.
Diskussionsfrågor:
Hur ska en bra klasskamrat vara?
Vad tycker ni är viktigast för att vara en bra klasskamrat?
Korten som används: (finns att skrivas ut pdf)
Det går även att skriva egna kort och använda triangel metoden anpassat till flera ämnen och det som aktuellt för eran klass.