1. Börja med att berätta att det är viktigt att kunna uttrycka sina känslor och veta vad man behöve.
tex: ramlar man på rasten och börjar blöda ,vet man att man behöver ett plåster.
Men är det lika lätt att veta vad man behöver när känslorna gör ont.
Ta tid för att höra elevernas tankar.
2. Dela ut känsloplåster pappret en till varje.
Här ska de fundera på vad de behöver när känslorna gör ont, kan man behöva olika saker vid olika tillfällen. Tex: jag vill vara i fred en stund, jag behöver en kram, jag behöver prata, jag behöver någon som lyssnar osv.
Detta är något att öva på hela livet .
3. Be nu eleverna tänka och sedan fylla i sina plåster.
De kan nu tänka visuellt på dessa när det uppstår en situation där de lättare kan avgöra vad de behöver för typ av plåster.
Kan klippas ut och sättas upp på olika sätt
1. Börja med att berätta att det är viktigt att kunna uttrycka sina känslor och veta vad man behöve.
tex: ramlar man på rasten och börjar blöda ,vet man att man behöver ett plåster.
Men är det lika lätt att veta vad man behöver när känslorna gör ont.
Ta tid för att höra elevernas tankar.
2. Dela ut känsloplåster pappret en till varje.
Här ska de fundera på vad de behöver när känslorna gör ont, kan man behöva olika saker vid olika tillfällen. Tex: jag vill vara i fred en stund, jag behöver en kram, jag behöver prata, jag behöver någon som lyssnar osv.
Detta är något att öva på hela livet .
3. Be nu eleverna tänka och sedan fylla i sina plåster.
De kan nu tänka visuellt på dessa när det uppstår en situation där de lättare kan avgöra vad de behöver för typ av plåster.
Kan klippas ut och sättas upp på olika sätt