1. Dela in eleverna i halvklass alt mindre grupper.
halva gruppen roterar och övriga sitter på en bestämd plats.
2. De som roterar får dela med sig av erfarenheter tankar kring Konflikt, kränkning och mobbning.
Den som sitter har “stöd”frågor att ställa vid behov.(finns att skriva ut)
Man får 1 minut med varje person(tid kan ändras efter behov)
Ha en signal ( ropa ett ord, ring i en klocka eller liknande) då det är dax att rotera.
De som roterar flyttar då till nästa person.
Om tid finns byt sedan så alla får rotera , eller spar det till ett annat tillfälle.
3. Avsluta speeddejtingen med att gemensamt repetera, diskutera, och analysera.
Hur ser det ut i våran klass, har vi liknande erfarenheter osv.
Uppmärksamma att det är väldigt modigt och viktigt att dela med sig.
Hänvisa till denna övning när eleverna vill berätta om sina erfarenheter under övrig tid, viktigt att validera deras tankar men om alla vill berätta hinner man ej.
Utan säg då : spara dessa viktiga tankar till denna lektion som kommer.
1. Dela in eleverna i halvklass alt mindre grupper.
halva gruppen roterar och övriga sitter på en bestämd plats.
2. De som roterar får dela med sig av erfarenheter tankar kring Konflikt, kränkning och mobbning.
Den som sitter har “stöd”frågor att ställa vid behov.(finns att skriva ut)
Man får 1 minut med varje person(tid kan ändras efter behov)
Ha en signal ( ropa ett ord, ring i en klocka eller liknande) då det är dax att rotera.
De som roterar flyttar då till nästa person.
Om tid finns byt sedan så alla får rotera , eller spar det till ett annat tillfälle.
3. Avsluta speeddejtingen med att gemensamt repetera, diskutera, och analysera.
Hur ser det ut i våran klass, har vi liknande erfarenheter osv.
Uppmärksamma att det är väldigt modigt och viktigt att dela med sig.
Hänvisa till denna övning när eleverna vill berätta om sina erfarenheter under övrig tid, viktigt att validera deras tankar men om alla vill berätta hinner man ej.
Utan säg då : spara dessa viktiga tankar till denna lektion som kommer.