DILEMMA JASMINE

Denna รถvning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna fรฅr trรคna pรฅ att utveckla sin fรถrmรฅga att sรคtta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar fรถrhastade slutsatser eller dรถmer nรฅgon.
psykisk

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • fรคrdigt dilemma med frรฅgestรคllningar

  • Filmprojektor, Internet

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

Det har varit en del konflikter i klassen pรฅ sistone, dรคr mรฅnga pratar illa om varandra och skriver elaka kommentarer i olika chattgrupper. Jasmine har diskuterat mycket med sin mamma om vad som รคr okej att skriva till andra, och vad som inte รคr det. Hon brukar visa sin mamma meddelanden frรฅn klasskamraterna, sรคrskilt sรฅdana som skickas i deras klasschatt pรฅ Snapchat. Jasmines mamma har tydligt sagt att man alltid ska sรคga ifrรฅn nรคr nรฅgon blir illa behandlad, och att man ska berรคtta fรถr en vuxen nรคr det hรคnder. Detta har ocksรฅ tagits upp i skolan, dรคr de har pratat om vikten av att inte krรคnka andra pรฅ nรคtet och pรฅmint om att det finns รฅldersgrรคnser fรถr mรฅnga appar av en anledning.

Trots detta har Jasmine mรคrkt att nรฅgra av klasskamraterna ofta skriver elaka saker till Elias. De kallar honom fรถr “tรถnt”, sรคger att han รคr “trรถg” och “dum i huvudet”. Mรฅnga skickar skrattande emojis och hรฅller med i de krรคnkande kommentarerna, medan andra ser vad som hรคnder men vรคljer att inte sรคga nรฅgot.

Jasmine kรคnner att hon vill gรถra nรฅgot fรถr att hjรคlpa Elias och sรคga ifrรฅn. Nรคsta gรฅng hon ser att de andra bรถrjar mobba honom, skriver hon i chatten:

“Nu fรฅr ni sluta! Det hรคr รคr inte okej. Jag kommer att berรคtta fรถr vรฅr mentor om vad ni hรฅller pรฅ med. Lร…T ELIAS VARA!”

Viktigt att alla ges mรถjlighet att dela sina tankar.
Gรฅr รคven att genomfรถra i grupper (EPA)
Anpassa efter klassens fรถrutsรคttningar.

DILEMMA JASMINE

Denna รถvning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna fรฅr trรคna pรฅ att utveckla sin fรถrmรฅga att sรคtta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar fรถrhastade slutsatser eller dรถmer nรฅgon.
psykisk

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • fรคrdigt dilemma med frรฅgestรคllningar

  • Filmprojektor, Internet

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

Det har varit en del konflikter i klassen pรฅ sistone, dรคr mรฅnga pratar illa om varandra och skriver elaka kommentarer i olika chattgrupper. Jasmine har diskuterat mycket med sin mamma om vad som รคr okej att skriva till andra, och vad som inte รคr det. Hon brukar visa sin mamma meddelanden frรฅn klasskamraterna, sรคrskilt sรฅdana som skickas i deras klasschatt pรฅ Snapchat. Jasmines mamma har tydligt sagt att man alltid ska sรคga ifrรฅn nรคr nรฅgon blir illa behandlad, och att man ska berรคtta fรถr en vuxen nรคr det hรคnder. Detta har ocksรฅ tagits upp i skolan, dรคr de har pratat om vikten av att inte krรคnka andra pรฅ nรคtet och pรฅmint om att det finns รฅldersgrรคnser fรถr mรฅnga appar av en anledning.

Trots detta har Jasmine mรคrkt att nรฅgra av klasskamraterna ofta skriver elaka saker till Elias. De kallar honom fรถr “tรถnt”, sรคger att han รคr “trรถg” och “dum i huvudet”. Mรฅnga skickar skrattande emojis och hรฅller med i de krรคnkande kommentarerna, medan andra ser vad som hรคnder men vรคljer att inte sรคga nรฅgot.

Jasmine kรคnner att hon vill gรถra nรฅgot fรถr att hjรคlpa Elias och sรคga ifrรฅn. Nรคsta gรฅng hon ser att de andra bรถrjar mobba honom, skriver hon i chatten:

“Nu fรฅr ni sluta! Det hรคr รคr inte okej. Jag kommer att berรคtta fรถr vรฅr mentor om vad ni hรฅller pรฅ med. Lร…T ELIAS VARA!”

Viktigt att alla ges mรถjlighet att dela sina tankar.
Gรฅr รคven att genomfรถra i grupper (EPA)
Anpassa efter klassens fรถrutsรคttningar.

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFร–RA

  • Gร–RS i grupp om 3-5 personer, med hela klassen

  • Handlar om om Nรคtmobbning, Grupptryck

  • fรคrdigt dilemma med frรฅgestรคllningar Fร–R ATT Gร–RA ร–VNINGEN

  • Eleverna har รถvat pรฅ att se andras perspektiv, vara kรคllkritiska och implementera detta i kommande hรคndelser