TEATERN

En rolig teaterutmaning fรถr hela klassen dรคr eleverna dรคr eleverna arbetar i grupp.
Syfte med รถvningen: TEATERN รคr en lรคrorik รถvning dรคr eleverna lรคr sig om mobbningens roller och de olika typerna av mobbning.
betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 20

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • HERO-korten 1-7, HERO-korten 8-11

  • En dator, ipad eller mobil per grupp

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

1. Dela upp grupper och se till att varje lag har en dator eller lรคsplatta
3. Dela ut Operation Hero korten 1-11 till varje grupp
4. Dela ut ett Teaterkort till varje grupp (olika fรคrger)
5. Nรคr grupperna scannar koden och skriver sitt lรถsenord (stรฅr pรฅ kortets baksida) kommer deras uppdrag upp
6. Grupperna har nu 20 minuter pรฅ sig att รถva i korridoren eller annat klassrum pรฅ sitt uppdrag.
7. Skapa en fri yta/scen lรคngst fram i klassrummet fรถr TEATERN
8. Skriv upp lagnamnen som รคr fรคrgerna teaterkorten pรฅ tavlan fรถr att skriva poรคng
8. Mรถblera klassrummet sรฅ att grupperna kan sitta ihop och samtidigt kan se teatern frรฅn sina platser
9. Nu fรฅr varje grupp spela upp sin teater
10. Nรคr du sรคger โ€ 3,2,1โ€ skriker eleverna โ€Actionโ€ och dรฅ bรถrjar fรถrsta gruppen spela upp sin teater
11. Nรคr gruppen spelat klart skall de fรฅ applรฅder, men de skall stรฅ kvar pรฅ scenen
12. De andra grupperna fรฅr nu nรฅgra minuter att lista ut vilka kort den upptrรคdande gruppen har anvรคnt
13. Grupperna som rรถstar lรคgger de valda korten i en hรถg som domaren samlar
14. Scengruppen presentera nu vilka kort de anvรคnt, dรคrefter fรฅr fรฅr lagen poรคng om de har rรคtt och sedan fรฅr de tillbaka sina kort

Poรคngsystemet รคr helt valfritt!
Poรคngen delas ut som fรถljande efter varje teater. Exempel:
Lag Rรถd har spelat upp sin teater.
Lag Grรถn har listat fram 5 kort som var rรคtt och lag Lila 6 kort som var rรคtt
Lag Grรถn ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย Lag Lilaย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  Lag Rรถd
50 poรคngย ย ย ย ย ย ย ย  ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 60 poรคngย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  110 poรคng

Skulle en grupp tycka: โ€Men de var inte รฅskรฅdare dem skrattade ju dรฅ รคr dem passiva mobbareโ€. Dรฅ skall det laget fรฅ poรคng fรถr att dem varit uppmรคrksamma.

Se till att gรฅ runt och kika att grupperna kommit igรฅng

Poรคngsystemet รคr helt valfritt
Poรคngen delas ut som fรถljande efter varje teater. Exempel:
Lag Rรถd har spelat upp sin teater.
Lag Grรถn har listat fram 5 kort som var rรคtt och lag Lila 6 kort som var rรคtt. Fรถr varje rรคtt svar fรฅr lagen 10 poรคng per kort.

Skulle en grupp tycka: โ€Men de var inte รฅskรฅdare dem skrattade ju dรฅ รคr dem passiva mobbareโ€. Dรฅ skall det laget fรฅ poรคng fรถr att dem varit uppmรคrksamma. Sedan som en extragrej om det รคr jรคmt, fรฅr alla rรถsta pรฅ den teater de tyckte var bรคst.

TEATERN

En rolig teaterutmaning fรถr hela klassen dรคr eleverna dรคr eleverna arbetar i grupp.
Syfte med รถvningen: TEATERN รคr en lรคrorik รถvning dรคr eleverna lรคr sig om mobbningens roller och de olika typerna av mobbning.
betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 20

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • HERO-korten 1-7, HERO-korten 8-11

  • En dator, ipad eller mobil per grupp

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

1. Dela upp grupper och se till att varje lag har en dator eller lรคsplatta
3. Dela ut Operation Hero korten 1-11 till varje grupp
4. Dela ut ett Teaterkort till varje grupp (olika fรคrger)
5. Nรคr grupperna scannar koden och skriver sitt lรถsenord (stรฅr pรฅ kortets baksida) kommer deras uppdrag upp
6. Grupperna har nu 20 minuter pรฅ sig att รถva i korridoren eller annat klassrum pรฅ sitt uppdrag.
7. Skapa en fri yta/scen lรคngst fram i klassrummet fรถr TEATERN
8. Skriv upp lagnamnen som รคr fรคrgerna teaterkorten pรฅ tavlan fรถr att skriva poรคng
8. Mรถblera klassrummet sรฅ att grupperna kan sitta ihop och samtidigt kan se teatern frรฅn sina platser
9. Nu fรฅr varje grupp spela upp sin teater
10. Nรคr du sรคger โ€ 3,2,1โ€ skriker eleverna โ€Actionโ€ och dรฅ bรถrjar fรถrsta gruppen spela upp sin teater
11. Nรคr gruppen spelat klart skall de fรฅ applรฅder, men de skall stรฅ kvar pรฅ scenen
12. De andra grupperna fรฅr nu nรฅgra minuter att lista ut vilka kort den upptrรคdande gruppen har anvรคnt
13. Grupperna som rรถstar lรคgger de valda korten i en hรถg som domaren samlar
14. Scengruppen presentera nu vilka kort de anvรคnt, dรคrefter fรฅr fรฅr lagen poรคng om de har rรคtt och sedan fรฅr de tillbaka sina kort

Poรคngsystemet รคr helt valfritt!
Poรคngen delas ut som fรถljande efter varje teater. Exempel:
Lag Rรถd har spelat upp sin teater.
Lag Grรถn har listat fram 5 kort som var rรคtt och lag Lila 6 kort som var rรคtt
Lag Grรถn ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย Lag Lilaย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  Lag Rรถd
50 poรคngย ย ย ย ย ย ย ย  ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 60 poรคngย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  110 poรคng

Skulle en grupp tycka: โ€Men de var inte รฅskรฅdare dem skrattade ju dรฅ รคr dem passiva mobbareโ€. Dรฅ skall det laget fรฅ poรคng fรถr att dem varit uppmรคrksamma.

Se till att gรฅ runt och kika att grupperna kommit igรฅng

Poรคngsystemet รคr helt valfritt
Poรคngen delas ut som fรถljande efter varje teater. Exempel:
Lag Rรถd har spelat upp sin teater.
Lag Grรถn har listat fram 5 kort som var rรคtt och lag Lila 6 kort som var rรคtt. Fรถr varje rรคtt svar fรฅr lagen 10 poรคng per kort.

Skulle en grupp tycka: โ€Men de var inte รฅskรฅdare dem skrattade ju dรฅ รคr dem passiva mobbareโ€. Dรฅ skall det laget fรฅ poรคng fรถr att dem varit uppmรคrksamma. Sedan som en extragrej om det รคr jรคmt, fรฅr alla rรถsta pรฅ den teater de tyckte var bรคst.

  • TAR CA 60 MINUTER ATT GENOMFร–RA

  • Gร–RS i grupp om 6-8 personer

  • Handlar om om Konflikt, Krรคnkningar, Mobbning, Nรคtmobbning, Roller, Konsekvenser, Grupptryck, Fรถrdomar

  • HERO-korten 1-7, HERO-korten 8-11 Fร–R ATT Gร–RA ร–VNINGEN

  • Efter teatern รคr ni ett steg nรคrmare Hollywood

==